لزوم جذب منابع در بخش مسکن و ساختمان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان همچنین بر این باورند که اوضاع کنونی، بازار مسکن را با خطر رکود روبه‎رو کرده است . با توجه به ارتباط 120 حرفه با صنعت مسکن و ساختمان، رکود بخش مسکن می تواند به سرعت به بخش‌های دیگر اقتصاد نیز سرایت کند.
مسکن و ساختمان

لزوم جذب منابع در بخش مسکن و ساختمان روز به روز بیشتر دیده می‎شود. بازار مسکن در ایران و به ویژه در کلان‎شهرها وضعیت طبیعی ندارد. از یک سو ، به سبب کاهش توان خرید مردم درتهران ،میزان خرید و فروش در آذر امسال در مقایسه با آبان ۶۷ درصد کاهش داشته است . از سوی دیگر رکود بازارمسکن ، به افزایش روزانه و بی رویه قیمت‌ها منجر شده است .

گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد نیوز حاکی است ،افزایش سهم مسکن در سبد خانواده های ایرانی موضوعی است که کارشناسان بخش مسکن و ساختمان  در باره آن بارها سخن گفته‎اند.

به گفته آن ها میزان سهم مسکن در سبد خانواده های ایرانی  در پاره ای موارد به ۳۰ درصد و فراتر از آن می رود .

کارشناسان همچنین بر این باورند که اوضاع کنونی، بازار مسکن را با خطر رکود روبه‎رو کرده است . با توجه به ارتباط ۱۲۰ حرفه با صنعت مسکن و ساختمان، رکود بخش مسکن  می تواند به سرعت به بخش‌های دیگر اقتصاد نیز سرایت کند.

افزایش قیمت مسکن در بازار بی‌مشتری

بررسی ها نشان می‎دهد، بدون توجه به رکود کنونی بازار مسکن، افزایش میانگین اجاره‎بها ، همچنان روند رو به  رشد خود را ادامه داده است.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، طی سه سال اخیر، روند افزایش اجاره‎بها  از قیمت مسکن بیشتر بوده است . این موضوع سبب شده تا سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوار بین ۳۰ تا ۳۴ درصد برسد که رقم بالایی است.

ارقام مرکز آمار نشان می‎دهد، به رغم آنکه  میزان معاملات در شهرها طی سال‌های گذشته  روند رو به کاهش داشته  اما قیمت‌ واحدهای مسکونی همچنان افزایش داشته است .

سهم مسکن قابل قبول در سبد خانوار ، ۱۰ درصد است

«بیت الله ستاریان» کارشناس بازار مسکن ، سهم مسکن قابل قبول در سبد خانوار را ۸ تا ۱۰ درصد می‌داند.

به گفته وی ،سهم مسکن در سبد خانوار در کشورهای توسعه‌یافته به طورمیانگین هشت تا ۱۰ درصداست یعنی هر خانوار باید بتواند با ۱.۵ ساعت کار، اجاره واحد مسکونی را تامین کند و حاشیه‌نشینی از بین برود.

او می افزاید: در موقعیت  کنونی، مشکل مسکن، همه دهک‌ها را درگیر کرده، بنابراین به راهکاری اساسی و همه جانبه نیاز دارد.

به باور ستاریان ، بازار مسکن سال آینده با رکود تورمی روبه رو می‎شود. این موضوع البته بعد از شهریور روی خواهد داد.

مسکن و ساختمان

لزوم جذب منابع در بخش ساختمان و مسکن

ستاریان تاکید دارد که برای جلوگیری از وقوع رکود تورمی باید تلاش شود تا منابع در بخش ساخت و ساز و مسکن جذب شود .همچنین با تسهیل قوانین ساخت و ساز بتوان تسهیلات لازم را برای تحریک بخش تقاضا تامین کرد.

وی، تسهیلات بانک‌ها را محدود دانسته و می‎گوید: میزان  تسهیلات باید افزایش یابد و پرداخت آن به راحتی انجام شود؛ حتی این افزایش تسهیلات می‌تواند بیشتر از رشد قیمت مسکن باشد.

در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا ، مطالب بیشتری در این مورد بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…