وصیت‌نامه «کامل و قابل اجرا» چه شرایطی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرایط صحت وصیتنامه شامل شرایط مورد نیاز برای وصیت‌کننده و شرایط موضوع وصیت است.
شرایط صحت وصیتنامه

وصیت عقدی اسـت که به موجـب آن وصـیت‌کننده نسبت به اموال یا دارایـی خود بـرای شخـص یا اشخاصی پس از مرگ خود تعیین تکلیف می‌نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط صحت وصیتنامه می‌پردازیم.

شرایط مربوط به وصیت‌کننده

برای صحت وصیتنامه وصیت‌کننده باید دارای پنج شرط باشد که عبارت از بلوغ، عقل، اختیار، رشد و عدم خودکشی است. در حقیقت وصیت‌کننده باید اهلیت داشته باشد و مجاز به تصرف در اموال خود باشد.

بنابراین وصیت کودک، فرد دیوانه، مست و کسی که او را مجبور کرده باشند وصیت کند و محجوری که از تصرف در اموالش ممنوع است، صحیح نیست.

هرگاه فرد دست به خودکشی یا اعمالی بزند که باعث جراحت و از بین رفتن خود شود و بعد از آن وصیت کند در صورت فوت، وصیت باطل است و در صورتی‌که زنده بماند وصیت نافذ می‌باشد.

لازم به ذکر است که وصیت‌کننده می‌تواند در هر صورت از وصیت خود برگردد و وصیت دومی بعد از وصیت اول خود صادر کند در این صورت وصیت دوم مورد پذیرش است و به اجرا در می‌آید.

صحت وصیتنامه

شرایط مربوط به موضوع وصیت

هم‌چنین برای صحت وصیتنامه اموال وصیت شده نباید بیش از یک سوم کل اموال باشد، بدهی‌ها، حقوق واجب هم‌چون خمس و زکات و کفارات از اصل مال کم می‌شود؛ اگرچه فرد به آن وصیت نکرده باشد و شامل همه مال نیز بشود.

البته وصیت‌کننده می‌تواند تمامی اموال و دارایی‌هی خود را برای بعد از فوت وصیت نماید، اما این ورثه هستند که باید وصیت بیش‌تر از ثلث را قبول نمایند. در واقع، زمانی که متوفی بیش‌تر از ثلث اموال خود را وصیت کرده باشد ورثه می‌توانند این وصیت را قبول یا رد کنند که این امر برای رعایت حقوق ورثه است.

اگر تعدادی از ورثه وصیت بیش‌تر از ثلث را رد کنند، ولی تعدادی از ورثه آن را قبول کنند، در این‌صورت مقدار بیش از ثلث فقط از سهم‌الارث کسانی که آن را پذیرفته اند، کسر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توانیم نحوه تقسیم ارث زن فوت شده  را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۰۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …