آیا کاهش مهریه بعد از عقد ازدواج امکان دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح، مرد تعهد می‌کند که به زن بپردازد.
کاهش مهریه بعد از عقد ازدواج

مهریه مالی است که به‌ هنگام عقد ازدواج، مرد متعهد می‌شود به همسر خود بپردازد. این مال می‌تواند به‌ صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیرمنقول مانند ملک، آپارتمان یا خودرو… باشد اما گاهی این سوال مطرح می‌شود که چگونه میزان مهریه را تغییر دهیم؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کاهش مهریه بعد از عقد ازدواج می‌پردازیم.

کاهش مهریه بعد از عقد ازدواج

با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که بر مبنای نظریه شورای نگهبان صادر شده است، مهریه شرعی همان است که در سند ازدواج مقرر شده است پس در نتیجه، کاهش مهریه منع قانونی دارد البته به طریقی که زن و مرد خواهان کاهش آن در سند ازدواج هستند چون مهریه تعیین شده در سند ازدواج قابل تغییر نیست یعنی مهریه را نه می‌توان افزایش داد نه کاهش.

اما زن می‌تواند به منظور کاهش مهریه تعیین شده در سند ازدواج به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و در قالب سندی مجزا به نام ابراء‌نامه، بخشی از مهریه خود را یا تمام آن را که بر گردن مرد است، ببخشد.

بدین منظور که زن از گرفتن مهریه خود منصرف می‌شود و این را در قالب سند رسمی بیان می‌کند و حق خود را برای مطالبه آن در آینده نیز اسقاط یا از بین می‌برد و دیگر نمی‌تواند مدعی مهریه شود.

کاهش مهریه

در واقع موارد زیادی اتفاق افتاده که زن مهریه خود را در قالب سند ابراء‌نامه بخشیده اما پس از مدتی منصرف شده و خواهان مهریه می‌باشد، آیا زن می‌تواند در این صورت کاری کند؟

در کاهش یا کلاً بخشش مهریه آگاه باشید که اگر به موجب سند رسمی زن تمام مهریه یا بخشی از آن را ابراء یا ببخشد، دیگر نمی‌تواند برای همان قسمت بخشیده شده از طریق مراجع قضایی یا اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توانیم آیا مرد می‌تواند مهریه را پرداخت نکند؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۴۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …