نحوه تقسیم ارث زن فوت شده

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از آثار حقوقی عقد ازدواج دائم، ارث بردن مرد و زن از یک‌دیگر بعد از فوت یکی از آن‌ها است.
شرایط سهم الارث زن فوت شده

یکی از شرایط لازم برای این که زن و شوهر وارث هم بشوند عقد نکاح دائم است، یعنی در ازدواج موقت شرایط ارث بین زوجین برقرار نمی‌شود و شرط بعدی برای دریافت ارث زن و مرد از یک‌دیگر این است که در زمان فوت، زن و مرد در عقد هم باشند و رابطه زوجیت موجود باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط سهم الارث زن فوت شده می‌پردازیم.

دریافت ارث زن

در صورتی‌که مردی در حال بیماری اقدام به انعقاد عقد با زنی کند و به دلیل همان بیماری و قبل از ازدواج با زن فوت نماید زن از او ارث نخواهد برد.

وقوع هر نوع طلاقی بین زن و شوهر  باعث می‌شود آن‌ها از ارث بردن از یک‌دیگر محروم شوند. مگر در طلاق رجعی که در ایام عده، زن و مرد از هم ارث می‌برند.

با وجود این، ماده ۹۴۴ قانون مدنی می‌گوید «اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد، زن از او ارث می‌برد. اگرچه طلاق بدون برگشت باشد، مشروط بر این زن شوهر نکرده باشد.»

سهم الارث زن

میزان سهم الارث زن و شوهر

  • چنان‌چه زن فوت کند و دارای فرزند یا فرزندانی نباشد، شوهر نصف اموال زن را به ارث می‌برد. اگر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد بود. ولی اگر زن فوت کند و دارای اولاد یا اولادِ اولاد باشد شوهر یک‌چهارم اموال زن را به ارث می‌برد.
  • درصورتی‌که شوهر فوت کند و اولاد نداشته باشد زن یک‌چهارم اموال شوهر را به ارث می‌برد ولی اگر شوهر دارای اولاد یا اولادِ اولاد باشد زن یک هشتم اموال شوهر را به ارث می‌برد و چنان‌چه زن بعد از فوت همسر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، دریافت ارث زن به وارثان وی تعلق خواهد گرفت.
  • چنان‌چه مرد دارای دو یا چند همسر باشد، سهم الارث زن یعنی یک هشتم بین همسران به طور مساوی تقسیم خواهد شد. البته در صورتی‌که همسران در عقد دائمی باشند و در هنگام فوت مرد نیز رابطه زوجیت و عقد دائم برقرار بوده باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توانیم آیا مرد می‌تواند مهریه را پرداخت نکند؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۴۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …