شیرینی لوز پسته خانگی، خوشمزه و مقوی

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
لوز پسته یکی از شیرینی‌های سنتی خشک است که برای همه مجالس کاربرد دارد. این شیرینی بدون فر تهیه می‌شود و برای کسانی که در ایام همه گیری کرونا دوست دارند شیرینی تازه و خوشمزه و بدون فر تهیه کنند بسیار مناسب است.
لوز پسته

لوز پسته همان‌طور که از نامش پیداست ماده اصلی این شیرینی پسته است. لوز پسته همان‌طور که از پسته تشکیل شده است از خواص خوب پسته نیز بهرمند است. خواصی همچون آنتی اکسیدانی، بهبود سلامت قلب، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به جذب آهن و … را دارا است.

امروز در مجله دلتا طرز تهیه لوز پسته خانگی قالبی ساده و خوشمزه با هل و گلاب بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه لوز پسته خانگی

  • شکر ۳۰۰ گرم
  • پسته ۳۰۰ گرم
  • آب ۳۰۰ گرم
  • گلاب به مقدار لازم
  • هل به مقدار لازم

طرز تهیه لوز پسته قالبی با هل و گلاب بدون فر

مرحله اول: آماده سازی پسته

ابتدا برای تهیه لوز پسته بهتر است پسته را خودتان در خانه آسیاب کنید برای این کار پسته‌ها را پوست بگیرید و داخل آسیاب ریخته و بگذارید تا کاملا ریز و پودر شود به‌طوری‌که هیچ دانه درشتی در آن وجود نداشته باشد بهتر است برای حرفه‌ای‌تر شدن لوز آن را یک‌بار الک کنید تا اگر دانه درشتی داخل پودر پسته وجود دارد گرفته شود.

مرحله دوم: تهیه شربت

در ادامه باید شربت را تهیه کنید برای این کار آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم شروع به جوشیدن کند و دانه شکر حل شود سپس در ادامه کمی گلاب و کمی هل داخل شربت بریزید و بگذارید مجدد کمی غلیظ شود سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی خنک شود.

مرحله سوم: افزون شربت به پسته

پودر پسته به‌دست آمده را داخل یک کاسه ریخته و به آن شربت را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که پسته مانند خمیر شود پس حتما دقت کنید نباید شربت خنک را یک‌باره اضافه کنید بلکه به تدریج و کم کم بریزید تا جایی که خمیر شود اگر خیلی شل شد نگران نباشید کمی پودر پسته اضافه کنید.

مرحله چهارم: ریختن در قالب

برای تهیه لوز پسته در قالب سیلیکونی باید مقداری از مواد لوز را داخل قالب ریخته و آن را خوب فشرده کنید و یا اگر قالب ندارید داخل یک دیس مستطیل یا گرد نایلون یا سلفون انداخته و مایه لوز را داخل ظرف بریزید سپس با گوشت کوب خوب سطح آن را فشار دهید تا منسجم و مسطح شود.

مرحله پنجم: تهیه لوز پسته بدون فر

در ادامه سینی را برای یک شبانه روز داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و منسجم‌تر شود سپس چاقو را کمی مرطوب کنید و به اشکال دلخواه برش بزنید. می‌توانید مانند باقلوا به صورت لوزی تهیه کنید برای خارج کردن از قالب نیز بهتر است ۱۰ دقیقه در دمای محیط قرار بگیرد سپس به راحتی از قالب خارج می‌شود و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان!

نکات کلیدی در تهیه لوز پسته بدون فر و قالبی

  • می‌توانید مقدار مواد گفته شده را نصف یا دو برابر کنید.
  • به‌دلخواه می‌توانید از کمی شیرعسلی نیز در تهیه مواد لوز استفاده کنید.
  • روش دیگری نیز برای تهیه لوز وجود دارد بدین ترتیب که بدون درست کردن شهد پسته و شکر را با هم آسیاب و سپس گلاب را به آن اضافه کنید تا خمیری شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب دسر فوق‌العاده خوشمزه و مقوی با خرما را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۰:۵۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۱۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۴۴ ق٫ظ

    مطالب عالی هستند

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۴۴ ق٫ظ

      سپاس از شما عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…