شوید، سبزی مفید برای ریه‌های شما!

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شوید در کنار طعم بی‌نظیرش، دارای خواص بی‌شمار و ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان است.
خواص شوید برای سلامتی

شوید هم در غذاهای مختلف استفاده می‌شود و هم در نان و به‌صورت خام و… . شوید با داشتن آنتی اکسیدان فراوان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان نقش پررنگی دارد. همچنین شوید به کاهش کلسترول نیز کمک بسیار می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا شما را با خواص شوید برای سلامتی که هرکدام در سلامت انسان نقش زیادی دارند آشنا خواهیم کرد.

مفید برای ریه‌ها

کائمفرول و سایر زردینه‌ها و مونوترپن‌ها در روغن‌های موجود در شوید دارای خواص ضدانسدادی هستند و به‌طور طبیعی در ساختارشان آنتی‌هستامین وجود دارد. به‌همین‌خاطر شوید می‌تواند مانع از ایجاد انسداد در دستگاه تنفسی و ریه‌ها بشود و انسدادی را که در راه تنفس ایجاد شده و ناشی از سرفه، هسیتامین‌ها و حساسیت است، از بین می‌برند.

فواید شوید برای سلامتی

 ضدسرطان

شوید به‌خاطر وجود ۳ مونوترپنی (لیمونن، کاروون، آنتوفران) دارای خاصیت ضدسرطان است. مونوترپن‌ها، آنزیم‌هایی موسوم به ﮔﻠﻮﺗﺎﺗﯿﻮن اس. ﺗﺮاﻧﺴﻔﺮاز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و با تحریک این آنزیم‌ها مانع از پا گرفتن سرطان در بدن می‌شوند.

گلوتاتیون به‌طور کلی نوعی آنتی‌اکسیدان موثر است و مونوترپن‌ها به تقویت فعالیت آنزیمی آن کمک می‌کنند. شوید، علاوه‌بر مونوترپن‌ها و… حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی برای مقابله با سرطان هم هست و توانایی بدن در مبارزه با سرطان را دو برابر می‌کند.

 دردهای قاعدگی

به دردهای دوران قاعدگی دیسمنوره گفته می‌شود. قاعدگی دردناک یا دیسمنوره می‌تواند موجب ناراحتی‌های بسیار شدیدی در ناحیه‌ شکمی شود. علاوه‌بر شکم، ران‌ها، لگن و قسمت پایینی کمر هم به‌شدت تحت تاثیر درد قاعدگی قرار می‌گیرند. سرگیجه، اسهال، حالت تهوع و استفراغ هم از دیگر علائم دردهای قاعدگی هستند. یکی از خواص شوید، درمان این دردهاست. شوید در مقایسه با مسکن‌ها و داروهای شیمیایی، گزینه‌ای مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد.

علائم افسردگی

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در سراسر دنیا، حدود ۳۵۰ میلیون نفر دچار افسردگی هستند. ازآنجایی‌که داروهای ضدافسردگی و درمان آن، عوارض جانبی متعددی ایجاد می‌کنند، جایگزین کردن درمان‌های گیاهی می‌تواند ایده‌ بسیار خوبی برای بهبود علائم افسردگی باشد.

درواقع، بسیاری از گیاهان بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای به درمان اضطراب، درمان افسردگی و درمان بی خوابی کمک می‌کنند. کاروُون موجود در شوید، در ایجاد آرامش و درمان افسردگی نقش مهمی ایفا می‌کند.

خواص شوید

بهداشت دهان

برگ شوید به خوش‌بو شدن دهان هم کمک می‌کند. روغن‌های سازنده‌ شوید دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کننده هستند. علاوه‌بر‌اینها، حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هستند و به‌خاطر این خواص به رفع عفونت‌های میکروبی دهان کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان موجود در شوید هم باعث به حداقل رسیدن تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد در لثه و دندان‌ها می‌شود.

تقویت استخوان‌ها

علاوه‌بر مواد معدنی، مونوترپن‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مفیدی که در شوید وجود دارد، ماده‌ بسیار مفید دیگری هم در آن دیده می‌شود و آن ماده چیزی نیست جز کلسیم. شوید منبعی غنی از کلسیم است که به تقویت و استحکام استخوان ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

خواص ضدمیکروبی

کاروون موجود در شوید به‌عنوان ترکیبی جادویی شناخته می‌شود. این ماده در ایجاد آرامش، بهبود عملکرد معده و هاضمه و جلوگیری از سرطان مفید است. ضمن اینکه خواص ضدمیکروبی و ضدقارچ هم دارد. روغن‌های موجود در شوید در برابر انواع باکتری‌ها مقاومت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند گزنه، گیاه جادویی و سرشار از ویتامین D!

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۰۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۴۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…