آیا مرد می‌تواند مهریه را پرداخت نکند؟

۱۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چنان‌چه ناتوانی مرد از پرداخت مهریه نزد قاضی دادگاه به اثبات برسد، دیگر حبس نمی‌شود و اگر هم در حبس باشد آزاد می‌شود.
عدم پرداخت مهریه

از آن‌جایی که مهریه مالی است که به هنگام وقوع عقد از طرف مرد به زن تعلق می‌گیرد به همین دلیل مرد متعهد می‌شود که آن را پرداخت کند که این مال می‌تواند به‌صورت نقد باشد یا سکه، طلا و سایر اموال منقول و غیرمنقول اما شرایطی پیش می‌آید که مرد توانایی پرداخت ‌مهریه را به‌صورت یک‌جا ندارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عدم پرداخت مهریه می‌پردازیم.

مهریه یک موضوع قانونی و شرعی و حق زن است و دینی است که به عهده مرد می‌باشد و ناتوانی مرد در پرداختن مهریه دلیلی بر منتفی شدن و پرداخت نکردن آن نیست بلکه هر زمان توانایی آن را داشته باشد باید آن را بپردازد اما مطابق با قانون مدنی در برخی از موارد هست که زن استحقاق دریافت مهریه را ندارد.

  • از جمله موارد عدم تعلق مهریه به زن طبق ماده ۱۰۸۹ قانون‌مدنی زمانی‌که عقد بین طرفین به دلایلی باطل بوده باشد و همین‌طور میان آن‌ها رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد.
  • هم‌چنین اگر زن فوت کند مرد از پرداخت مهریه معاف است به شرطی که رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد در غیر این‌صورت مستحق مهرالمثل است.
  • مورد بعدی که در آن مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد این است که طبق ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی زمانی‌که نکاح بین طرفین به دلایلی فسخ شود و رابطه زناشویی هم بین آن‌ها صورت نگرفته باشد زن مستحق دریافت نخواهد بود مگر در یک صورت و آن ناتوانی مرد از انجام رابطه زناشویی است در این‌صورت زن هر زمان بخواهد نکاح را فسخ کند و طلاق بگیرد مستحق نصف مهریه می‌شود.

شرایط تقسیط و تعدیل مهریه

در قانون قدیم مهریه قابل قسط‌بندی نبود اما در حال حاضر به نرخ روز بررسی و ارزیابی می‌شود. یعنی وقتی‌که شوهر بعد از این‌که دادخواست اعسار( ناتوانی) داد و شرایط پرداخت کردن مرد مشخص و تعیین شد و باز هم قادر به پرداخت نبود، می‌تواند دادخواست  قسط‌بندی مهریه را دهد تا شرایط اقساط به نفع شوهر باشد اما در بعضی مواقع زن مجبور خواهد بود در چنین شرایطی بار ناتوانی مرد را اثبات کند تا بتواند نداری و عدم توانایی مالی مرد را رد کند.

پرداخت مهریه

نحوه تقسیط مهریه به چه صورت است؟

قاضی دادگاه طبق میزان مهریه و شرایط مالی شوهر و هم‌چنین دفاعیات زن و نحوه اقساط و موارد پیش‌قسط مهریه را تعیین می‌کند چراکه برای هر شخصی میزان تقسیط به یک شکل نمی‌باشد و کاملا بسته به نظر قاضی دادگاه و شعبه رسیدگی کننده است.

اگر زمانی‌که قاضی دادگاه حکم به قسط‌بندی مهریه را صادر کرد شوهر از پرداخت آن امتناع ورزید زن می‌تواند در دادگاه خانواده طرح شکایت کند، در این‌صورت مهریه از حالت اقساط به حالت حال در می‌آید یعنی دیگر امکان تقسیط وجود نخواهد داشت و مرد ملزم می‌شود به‌صورت یک‌جا مهریه را پرداخت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توانیم پارکینگ خانه خود را اجاره دهیم؟ را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  4. فرهنگی بازنشسته

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

    سلام.اینگونه مطالب وآگاه سازی عموم بسیارارزشمنداست که مجله دلتا سزاوارسپاس وامتنان ویژه است.نکته ای که بایدبه هموطنان متذکرشوم اینکه خودرابی نیازازاین معلومات ندانیدکه مثلا ماکه مشکلی بینمان نیست وصمیمانه وعاشقانه زندگی میکنیم.باوربفرمائیداین روزگاربازیگربازیهادارد یکروزدیدی همان مرد یازن (بویژه زن )باشمشیردولبه درمقابلت شیپورجنگ میدمد.آنوقت قدروارزش این مقالات واطلاعات رامیفهمی.تامیتوانیم دانش زندگی کسب کنیم.

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۳۵ ق٫ظ

      سلام، ممنون از نظر ارزشمند و همراهی شما.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۳۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۳۷ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۳۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۰۷ ب٫ظ

    برای اطلاعات عمومی خوب است

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۴ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۳۹ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …