صاحبخانه در دوران کرونا می‌تواند حکم تخلیه مستاجر را بگیرد؟

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پس از مصوباتی که در دوران شیوع کرونا در دستور کار قرار گرفت برخی موارد حقوقی میان موجر و مستاجر تغییر کرد.
حکم تخلیه در دوران کرونا

در گذشته اصل بر این بود که بنا به تحقق شرایط مرتبط، صاحبخانه می‌توانست حکم تخلیه ملک خویش را بگیرد، اما در حال حاضر اصل بر این است که نمی‌شود حکم تخلیه ملک گرفت مگر این‌که موارد استثنا یا شرایط خاصی به وجود آید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع حکم تخلیه در دوران کرونا می‌پردازیم.

مواردی که به موجب آن‌ها صاحبخانه می‌تواند دستور تخلیه ملک را بگیرد

  • طبق روال عادی ممکن است در قرارداد ذکر شود به صرف یک ماه تعویق اجاره، موجر (صاحبخانه) حق تخلیه دارد یا حتی با وجود معوق شدن اجاره‌بها به مدت چندین ماه پیاپی امکان تخلیه ملک تا پایان مهلت اجاره ساقط شود.
  • طبق قانون شخصی که ملکی را اجاره می‌کند می‌تواند همین ملک را به شخص دیگری اجاره دهد مگر این‌که خلاف این را در قرارداد توافق کرده باشند.
  • ممکن است ملکی مسکونی باشد، اما بتوان از آن استفاده اداری نیز کرد. چنان‌چه در قرارداد ذکر شود که مستاجر حق استفاده‌ای جز استفاده مسکونی ندارد و خلاف آن عمل کند این کار باعث فسخ قرارداد یا پرداخت خسارت خواهد شد.
  • گاهی ممکن است مستاجر اقدامی انجام دهد که به ملک آسیبی جدی برسد و خوف این باشد که این اقدام مجددا تکرار شود، در این‌صورت موجر باید بلافاصله اقدام کرده و از شورای حل اختلاف تامین دلیل بخواهد. در این صورت کارشناس به محل اعزام می‌شود و خسارت را برآورد می‌کند، اما اگر مستاجر از ورود کارشناس یا پلیس به منزل جلوگیری کند این عمل در گزارش کارشناس یا صورت‌جلسه پلیس ذکر خواهد شد.
  • وقتی پرداخت اجاره عقب بیافتد اولین اقدامی که موجر باید انجام دهد اقدام به درخواست تخلیه ملک است و پس از آن باید برای دریافت اجاره‌های معوق درخواست بدهد. در این‌صورت ممکن است مستاجر ناتوانی خود از پرداخت اجاره‌بها را در دادگاه اثبات کند با این وجود دادگاه براساس شرایط، اقدام به قسط‌بندی اجاره معوقه خواهد کرد اما علی‌القاعده ناتوانی از پرداخت اجاره باعث ماندن مستاجر در ملک اجاره‌ای نخواهد شد و صاحبخانه می‌تواند ملک را تحویل بگیرد.

حکم تخلیه

حکم تخلیه در دوران کرونا

شیوع کرونا منجر به حدف حکم تخلیه از رویه دادگاه نیست، گرچه اقدام به دریافت این حکم به مواردی مانند قرارداد مابین موجر و مستاجر بستگی دارد، اما نظر و صلاح‌دید قاضی در صدور این حکم نسبت به گذشته نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند.

در هر صورت با وقوع هریک از موارد فوق می‌توان برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کرد و مدت زمان لازم برای درخواست حکم تخلیه تا صدور و اجرایی شدن آن حدود ۲ هفته تا ۱ ماه به طول می‌انجامد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا حقوق زنان بعد از فوت به همسرانشان می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …