عواقب پس ندادن پول پیش توسط صاحبخانه

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قرارداد رهن و اجاره یکی از مهم‌ترین قراردادها بین مردم است و معمولا درگیری و اختلافات زیادی بین طرفین پیش می‌آید.
عواقب پس ندادن پول پیش

عواقب پس ندادن پول پیش یکی از رایج‌ترین موارد در قرارداد اجاره است که افراد با آن رو به‌ رو می‌شوند. تاخیر در استرداد یا بازگرداندن پول پیش از سوی موجر (صاحب‌خانه) در دادگاه‌ها بسیار به چشم می‌خورد. این موضوع به دلیل عدم توجه به مواردی در هنگام تنظیم و امضای قرارداد اجاره و عدم تعیین ضمانت اجرایی قوی برای قرارداد روی می‌دهد.  همراه دلتامگ باشید.

همه چیز در مورد پس ندادن پول پیش توسط موجر

اگر پس از پایان و انقضای مدت اجاره، مستاجر ملک را تخلیه کند اما موجر اقدام به پس ندادن پول پیش کند، مستاجر می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  •  راهکار اول هنگام پس ندادن پول پیش این است که مستاجر در آن ملک به تصرف خود ادامه ‌دهد و منتظر بماند تا موجر پول پیش را پرداخت کند.
  • راهکار بعدی که قانونی است این است که مستاجر باید به مرجع قضایی و شورای حل اختلاف مراجعه کند و با تقدیم دادخواستی تحت عنوان مطالبه وجه، از طریق دادگاه، الزام وی را به استرداد پول پیش بخواهد.
  • در حالت پس ندادن پول پیش ابتدا مستاجر باید ملک را تخلیه کند و با دادن دادخواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف، مراتب تحویل ملک و کلید را به شورای حل اختلاف  گواهی کند. سپس مراتب تحویل ملک و کلید را با اظهارنامه رسمی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به موجر اطلاع دهد و سپس دادخواست مطالبه وجه پول پیش را به طرفیت موجر به مرجع ذی‌صلاح تقدیم کند.
  • پس از صدور رأی مبنی بر الزام موجر به پرداخت و استرداد پول پیش و قطعیت آن، با تقاضای مستاجر، اجراییه صادر و پرونده به اجرای احکام ارسال می‌شود. در این مرحله مستاجر می‌تواند با معرفی اموال موجر تا میزان خواسته خود و توقیف اموال وی، حق خود را دریافت نماید.
  • پس از ابلاغ اجراییه به موجر چنان‌چه موجر ظرف مدت ۳۰ روز دادخواست اعسار را به محکمه تقدیم نکند، دادگاه به درخواست مستاجر، حکم جلب موجر را صادر می‌کند یا نسبت به توقیف اموال موجر اقدام می‌کند.

مرجع صالح رسیدگی به دعوای الزام موجر به پرداخت پول پیش

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام موجر به پرداخت و استرداد پول پیش و پرونده پس ندادن پول پیش، در صورتی‌که مبلغ آن کم‌تر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت موجر است و اگر مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه محل اقامت موجر، مرجع رسیدگی به دعوا است.

مطلب پیشنهادی:  نکاتی برای دریافت وام خرید خانه

مرجع صالح رسیدگی به دعوای الزام موجر به پرداخت پول پیش

محاسبه خسارت تاخیر پرداخت پول پیش از سوی موجر

طبق قانون روابط موجر و مستاجر، تشخیص میزان خسارتی که از طریق موجر به مستاجر به دلیل تاخیر در بازگرداندن مبلغ رهن وارد شده، طبق شاخص بانک مرکزی است و کارشناس نمی‌تواند آن را تعیین کند. هم‌چنین مستاجر حق دارد به ازای هر روز از تاخیر استرداد مبلغ رهن، حق التزام به یک مبلغ توافقی از موجر دریافت نماید.

نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

اولین نکته مهم در پس ندادن پول پیش و برگرداندن پول پیش مستأجر آن است که اصولاً پول پیش، مانند امانت در دست موجر است و نسبت به بازپرداخت آن مسئولیت دارد؛ بنابراین تاخیر در برگرداندن پول پیش مستأجر یا عدم برگرداندن آن، به‌نوعی موجب مسئولیت موجر خواهد بود.

محاسبه خسارت تاخیر پرداخت پول پیش از سوی موجر
یکی دیگر از نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستأجر این است که حین بازگرداندن پول پیش مستأجر، برای جلوگیری از ایجاد اختلاف حقوقی دراین‌خصوص و گرفتن حکم تخلیه مستاجر در صورت لزوم، صورت‌جلسه‌ای تنظیم شده یا اینکه این موضوع را در پشت اجاره نامه قید نموده و آن را امضا کنند. بهتر است که شهود نیز با امضای آن برگرداندن پول پیش مستاجر را تایید کنند.
از دیگر نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستأجر، آن است که موجر حتماً باید مبلغ اجاره را به شخصی پرداخت کند که قرارداد اجاره را با وی منعقد نموده است. فلذا، درصورتی‌که شخص دیگری غیر از طرف قرارداد، وجه مال‌الاجاره را مطالبه نمود، بهتر است از پرداخت آن به شخص مزبور، خودداری کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بدانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از جمله موضوعات بسیار مهم است که افراد پیرامون آن خیلی سوال می‌کنن…