تاثیر بی‌نظیر هویج بر تقویت سیستم ایمنی بدن!

۱۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هویج یکی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین سبزیجات در سرتاسر جهان است. تقریبا همه‌ کشورها در غذاهایشان از هویج استفاده می‌کنند.
خواص هویج برای سلامتی

هویج رنگ خود را از آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدهایش می‌گیرد. یکی از این کاروتنوئیدها، بتاکاروتن نام دارد. بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A است. بسیاری از خواص هویج به‌خاطر وجود ویتامین A است. بسیاری از مطالعات از نقش بتاکاروتن در تقویت سیستم ایمنی، مراقبت از پوست، سلامت چشم و مبارزه با رادیکال‌های آزاد حکایت دارند. رادیکال‌های آزاد در بروز انواع بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی نقش دارند. این مطلب از مجله دلتا را دنبال کنید تا با خواص هویج برای سلامتی بیشتر آشنا شوید.

حفظ قدرت بینایی

سه ماده‌ مغذی مهم در هویج (بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین) به‌طور چشمگیری سلامت چشم را افزایش می‌دهند. به‌عنوان مثال در نبود بتاکاروتن (شکلی از ویتامین A) احتمال بروز اختلالات چشم و نابینایی افزایش می‌یابد. لوتئین و زآگزانتین احتمال کاهش بینایی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش می‌دهند.

تنها یک فنجان هویج بیش از ۴۰۰٪ نیاز روزانه‌ شما به ویتامین A را تامین می‌کند. ویتامین A به‌‌صورت بتاکاروتن در هویج وجود دارد. ویتامین A یک ماده‌ ضروری برای حفظ سلامت چشم و بینایی است که با افزایش سن اهمیت بیشتری می‌یابد.

خواص هویج

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها (مخصوصا بتاکاروتن)

کاروتنوئید که در هویج و سبزیجات نارنجی‌رنگ یافت می‌شود، یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های موقتی و بیماری‌های مزمن خطرناک را کاهش بدهد. هویج و آب هویج در مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و التهابات به دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی که در هویج یافت می‌شوند، عبارتند از: ویتامین C، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین. هویج یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی کاروتنوئید و بتاکاروتن است. این مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و همچنین برای پیشگیری از ویروس کرونا موثر است.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی

تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن آب هویج با کاهش استرس اکسیداتیو به سلامت قلب کمک می‌کند و مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌دهد. احتمالا این تاثیر به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج است. هویج موجب کاهش کلسترول خون می‌شود و با افزایش تولید صفرا، توانایی هضم چربی را در بدن افزایش می‌دهد.

فواید هویج برای سلامتی

افزایش مقاومت در برابر سرطان

شواهد نشان می‌دهند مصرف مقادیر بالای کاروتنوئید می‌تواند از بازگشت سرطان جلوگیری کند. مطالعات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج می‌توانند در مبارزه با سرطان خون و کاهش برخی سرطان‌های رایج (مانند سرطان تخمدان و سرطان سینه) موثر باشد.

کمک به حفظ سلامت دهان

مواد مغذی موجود در هویج با افزایش سطح ایمنی بدن، توانایی مبارزه با باکتری‌ها و سمومی را که در داخل دندان و لثه‌ها وجود دارند، افزایش می‌دهد. برخی مواد معدنی موجود در هویج با خاصیت ضدباکتریایی خود از ایجاد حفره‌ها و پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کنند.

کمک به از بین بردن جای زخم

اگر از هرگونه عفونت پوستی، بریدگی یا سایر زخم‌ها رنج می‌برید، هویج و آب هویج بیشتری مصرف کنید، زیرا این‌ها با تسریع بهبود زخم‌ها، مبارزه با عفونت‌ها و التهابات پوستی، به سلامت پوست کمک می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند با این خوراکی‌ها دیر گرسنه می‌شوید!

۱۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۴۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۴۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۱۳ ب٫ظ

  8. آذر

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۱۱ ب٫ظ

    ممنون از مطالب زیبا و مفیدی که ارسال میکنید.

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۳۸ ب٫ظ

      سپاس از همراهی و نظر ارزشمند شما.

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۴۰ ب٫ظ

  10. ناتاشا رکنی از آلمان

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۳۰ ب٫ظ

    خیلی ممنونم از مطالب خوبتون بسیار عالی و آموزنده هستن و از اینکه این صفحه رو دانلود کردم روی گوشیم خیلی خوشحالم و به همه معرفیتون میکنم آمییییینننن صد آمینننننننن کارتون رونق بیشترب بگیره و همه ی دنیا از این مطالب زیباتون استفاده کنن

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۱۵ ب٫ظ

      خیلی خیلی مطالبتون اموزنده هستند واقعاعالی عاقببتت بخیران شاالله

      پاسخ

      • ملیکا وحیدی فر

        ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۳۷ ب٫ظ

        سپاس از پیام انرژی‌بخش شما.

        پاسخ

  11. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۱۹ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۱۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۰۳ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۰۳ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…