شکستگی عجیب بازوی راه‌ شیری!

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان یک شکستگی عجیب در بازوهای کهکشان راه شیری یافته‌اند که می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره تاریخچه‌ کهکشان ما ارائه دهد.
شکستگی بازو راه شیری

گروه‌بندی ستارگان جوان و مناطق گازدار راه شیری به شکل صفحه‌ بازوهای مارپیچی‌‌‌، کهکشان را تحت تاثیر قرار داده است و می‌توان آن را به تکه چوبی بیرون‌زده تشبیه کرد. با مجله دلتا همراه باشید تا با شکستگی بازو راه شیری آشنا شوید.

پژوهشگران این شکستگی کهکشان راه شیری را با استفاده از چشم‌های فروسرخ یا گرمایاب تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا که در ژانویه‌ ۲۰۲۰ بازنشسته شد و ماموریت گایا آژانس فضایی اروپا ردیابی کردند که فاصله و حرکت ستاره‌ای را اندازه‌گیری می‌کند و در ماه جولای اطلاعات انبوه جدیدی مخابره کرد.

میراثی که تلسکوپ فضایی اسپیتزر از خود به جا گذاشت

با کمک داده‌های ترکیبی اسپیتزر و گایا، مطالعه‌ جدید دانشمندان که در شماره‌ جولای نشریه «نجوم و اخترفیزیک» منتشر شده، بر منطقه‌ای در نزدیکی یکی از بازوهای راه شیری تمرکز دارد که با نام «بازوی کمان» شناخته می‌شود و جایگاه ستون‌ها آفرینش به‌عنوان بخشی از سحابی عقاب (M16 در فهرست مسیه) است.

این داده‌های ترکیبی نشان می‌دهد که بازوی کمان پر از ستارگان جوانی است که با سرعت و جهت تقریبا یکسانی در فضا حرکت می‌کنند.

«مایکل کوهن» (Michael Kuhn) اخترفیزیکدان موسسه فناوری کالیفرنیا و نویسنده اصلی مقاله جدید درباره بازوهای کهکشان گفت: «یک ویژگی کلیدی بازوهای مارپیچی این است که چقدر یکپارچه اطراف کهکشان کشیده شده‌اند.»

به گفته او، مدل‌های قبلی راه شیری این یکپارچگی بازوهای مارپیچی را با «زاویه گام» (Pitch Angle) اندازه‌گیری می‌کند به طوری که زاویه گام دایره یکنواخت ۰ درجه است.

درباره کهکشان راه شیری، پژوهش‌های قبلی عنوان می‌کردند که زاویه گام بازوی کمان حدود ۱۲ درجه است اما مشاهدات جدید نشان می‌دهد که این زاویه تقریبا ۶۰ درجه است. زاویه‌ای زیاد که هنوز دلیل آن مشخص نیست.

شکستگی بازو راه شیری

پژوهش‌ها برای کشف چگونگی و علت شکل‌گیری بازوهای کهکشان‌ها همچنان ادامه دارد و به گفته‌ مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا این مطالعه جدید ممکن است چند سرنخ در این رابطه ارائه دهد.

از آنجا که ستارگان این ویژگی تازه کشف شده در زمان و ناحیه‌ یکسانی شکل گرفته‌اند، احتمالا تحت تاثیر تغییرات بزرگ‌تری هستند که در راه شیری روی داده است. این تغییرات شامل نیروی گرانش و برشی مرتبط با چرخش کهکشان است.

این‌طور که «رابرت بنجامین» (Robert Benjamin) اخترفیزیکدان دانشگاه ویسکانسین-وایت‌واتر می‌گوید این ساختار شکستگی، بخش کوچکی از راه شیری است اما می‌تواند چیزهای مهمی را در مورد کهکشان به ما بگوید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین آیین‌های تدفین در جهان! را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…