خانه وحشی بافقی، میراث گردشگری یزد

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه وحشی بافقی به دلیل زيبايی در معماری و ابزار و ظروفی كه در آن وجود دارد، گردشگران بسياری را به خود جذب می‌كند. این خانه بعد از بازسازی و مرمت جزو آثار دیدنی استان یزد به‌شمار می‌رود.
خانه وحشی بافقی

خانه وحشی بافقی خانه‌ای است که در گوشۀ شرقی مسجد جامع بافق واقع شده و زمانی دست ورثه شیخ شهاب قرار داشت که آن را قلم‌خانه می‌‌نامیدند. در دهه شصت اداره فرهنگ و ارشاد بافق درخواست می‌کند که برای جلب جهانگردان، خانه نامبرده تبدیل به گنجینه (موزه) شود، اما متاسفانه برای گسترش فضای مسجد جامع بافق، خانه تخریب می‌شود. متاسفانه این بنا تخریب شده و از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در دهه هشتاد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره خانه این شاعر کهن بیشتر بدانیم.

خانه وحشی بافقی

خانه وحشی بافقی به دلیل زیبایی در معماری و ابزار و ظروفی که در آن وجود دارد، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این مکان محل استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق است.
وحشی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش سپری نمود. او در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت نمود و شغل مکتب‌داری را برگزید. وی در اواسط عمر به یزد بازگشته تا پایان عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این شهر زندگی کرد.
یزد آخرین سکونتگاه وحشی بافقی بوده که غالبا در آن منزویانه زندگی کرده و در این مدت، کمتر از یزد خارج می‌شد. سالخوردگان و ساکنان کوی پیر و برج یزد از پدران خود شنیده‌اند که وی در همین محله زندگی می‌کرد. بعدها نیز روبه‌روی همین کوچه به خاک سپرده می‌شود.

میراث فرهنگی یزد

من آن مرغم که افکندم به دام صد بلا خود را

به یک پرواز بی‌‌هنگام کردم مبتلا خود را
نه دستی داشتم بر سر نه پایی داشتم در گل

به دست خویش کردم این‌‌چنین بی‌دست و پا خود را

مشخصات خانه

خانه منسوب به وحشی بافقی خانه‌ای است از مصالح خشت و گل، جنب مسجد جامع که هفت اتاق محقر دارد و به‌صورت چهار فصل بنا شده است. ایوان بزرگی که در ضلع غربی خانه قرار دارد، زیبایی بنا را دو چندان کرده است. در ضلع شرقی خانه نیز زیرزمینی قرار دارد که در گذشته جوی آبی از آن می‌گذشت و به‌عنوان خنک‌جا در فصل بسیار گرم تابستان استفاده می‌شد.

وحشی بافقی
اینجا خانه‌ای است مخروبه و کوچک. اینجابه‌خاطر وجود یک تکه سنگ قبر که از قرن ششم بر دیوار خانه نصب بود، مورد احترام مردم واقع شده است. مردم شب‌ها در آنجا شمع روشن می‌کردند و به زیارت می‌آمدند.

نحوه دسترسی

آدرس :یزد، بافق، خیابان مسجد جامع، میدان خان

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به داستان عجیب هتل نفرین‌شده در کره شمالی مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…