موارد تغذیه‌ای که در دوران قاعدگی باید بدانید!

۱۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تنظیم رژیم غذایی و توجه به تغذیه در دوران پریود با نوسان هورمون‌ها همراه است؛ پس تاثیر زیادی هم روی سلامتی ما خواهد گذاشت.
اهمیت تغذیه در دوران قاعدگی

اگر از علائم سندروم پیش از قاعدگی رنج می‌برید، پریودهای دردناک یا دیگر علائم ناشی از بالا و پایین شدن هورمون‌ها را دارید، توجه به تغذیه بسیار ضروری خواهد بود. در ادامه با ما در مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با اهمیت تغذیه در دوران قاعدگی آشنا شوید.

 موز

اگر در طول دوران پریود دچار اسهال یا اختلال در عملکرد روده‌ها شده‌اید، مصرف موز به برطرف‌شدن این مشکل کمک خواهد کرد. مقدار زیاد منیزیم، پتاسیم و فیبر در موز موجب بهبود حرکات روده و آرامش روان شما می‌شود. یکی دیگر از خواص منیزیم، برطرف‌کردن دردهای عضلانی است که به کاهش دل‌درد نیز کمک می‌کند.

بروکلی

یکی دیگر از موادی که می‌توان به‌عنوان تغذیه در دوران پریود مصرف کرد، کلم بروکلی است. با مصرف بروکلی، از خستگی ویژه این دوران رها خواهید شد. راه‌های بی‌شماری برای پخت و سرو وجود دارد. کلم بروکلی را می‌توان به شکل آب‌پز، گریل یا تفت‌داده‌شده مصرف کرد یا از آن در اسموتی‌های سبز استفاده کرد. آهن بالای موجود در بروکلی، خون ازدست‌رفته در این دوران را جبران خواهد کرد.

تغذیه در دوران قاعدگی

پرتقال

اضافه‌کردن پرتقال به تغذیه در دوران پریود، موجب کاهش علائم قاعدگی می‌شود. ویتامین D و کلسیم موجود در پرتقال، از اضطراب و افسردگی در این دوران کم می‌کند. شاید بپرسید چطور این اتفاق رخ می‌دهد. زمانی که ویتامین D و کلسیم به‌صورت هم‌زمان مصرف شوند، دل‌دردهای شکمی تسکین می‌یابند و از بروز علائم افسردگی جلوگیری می‌شود.

هندوانه، انجیر و آلو

قند طبیعی این میوه‌ها به‌راحتی ضررهای این دوران به بدن را جبران می‌کند. هندوانه، انجیر و آلو از بهترین گزینه‌ها برای تغذیه در دوران پریود به‌شمار می‌آیند. ویتامین‌های موجود در این میوه‌ها به بهبود نفخ نیز کمک می‌کنند. هندوانه دارای میزان زیادی آب است که به حفظ آب بدن، بهبود خلق‌وخو و کاهش دردهای شکمی کمک می‌کند.

بابونه

چای بابونه نه‌تنها موجب آرامش روان شما می‌شود، بلکه برای رحم نیز بسیار مفید است. بابونه موجب کاهش دردهای شکمی، کاهش اضطراب و پریشانی ناشی از قاعدگی می‌شود و کمک می‌کند راحت‌تر به خواب بروید.

لیمو

تمام مرکبات، ازجمله لیمو، نارنگی و پرتقال، به بهبود خلق‌وخو و نفخ کمک می‌کنند. مرکبات سرشار از فیبر و ویتامین‌ها، مواد مغذی و مقدار زیادی آب هستند که به‌سرعت وارد جریان خون می‌شوند. اگر در طول دوران پریود احساس خستگی و حالت تهوع داشتید، یک لیوان شربت آب‌لیمو (با کمترین میزان شیرین‌کننده) یا اسموتی مرکبات بخورید.

این خوراکی‌ها به‌سرعت موجب کاهش علائم، بالارفتن انرژی و در نتیجه، حال بهتر شما می‌شوند. مراقب باشید که بیش از حد از این ماده مفید استفاده نکنید تا از بروز ناراحتی‌های شکمی جلوگیری شود.

تغذیه در دوران پریودی

تخم‌‌مرغ

تخم‌مرغ ماده غذایی مفیدی است. زرده تخم‌مرغ سرشار از آهن، ویتامین‌های محلول در چربی، اسیدهای چرب مفید و پروتئین است. توصیه می‌شود این خوراکی در برنامه تغذیه در دوران پریود گنجانده شود. البته، تخم‌مرغ آب‌پز می‌تواند موجب نفخ و ناراحتی معده‌های حساس شود. برای کاهش علائم دردناک قاعدگی، بهتر است هر روز تخم‌مرغ مصرف کنید، اما تخم‌مرغ آب‌پز را از رژیم غذایی این دوران حذف کنید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تمام خواص پیاز را با این ترفندها نصیب خودتان کنید.

۱۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    عالی بود استفاده کردیم

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۲۰ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۲۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۱۰ ب٫ظ

    خوب بودوعالی

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۵۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۵۹ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۵۹ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۵۹ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۸ ب٫ظ

    چه قدر خوبه که این مطالب رو میگید واقا باید بدونیم این چیزارو و آگاه باشیم

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ق٫ظ

      سپاس از لطف و همراهی شما.

      پاسخ

  13. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۲ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۰۰ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

      عالی بوداستفاده کردیم

      پاسخ

  14. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…