آنتی بیوتیک‌های طبیعی که بدن شما را مقاوم می‌سازند!

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آنتی‌بیوتیک‌ها برای نابودی یا ممانعت از تکثیر باکتری‌ها و برخی از انواع انگل‌ها استفاده می‌شود.
آنتی بیوتیک های طبیعی

استفاده‌ بی‌رویه و بی‌دلیل از آنتی‌بیوتیک‌های صنعتی ممکن است عوارضی برای بدن به‌همراه داشته باشد و باعث ایجاد مقاومت میکروب‌ها شود. برخلاف تصور عده‌ای که آنتی‌بیوتیک را دارویی مدرن می‌پندارند، باید گفت در واقع قرن‌هاست که آنتی بیوتیک طبیعی در زندگی بشر وجود دارد. آنتی‌بیوتیک‌های اولیه، مانند بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های فعلی از منابع طبیعی به‌دست می‌آمدند. همراه ما باشید، در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم آنتی بیوتیک های طبیعی را به شما معرفی کنیم.

عسل

عسل یکی از قدیمی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی شناخته‌شده است که ردپای آن را می‌توان تا زمان باستان دنبال کرد. مصریان به‌دفعات از عسل به‌عنوان آنتی بیوتیک طبیعی و محافظ پوست بهره برده‌اند. امروزه متخصصان عسل را درمانی مفید برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، بریدگی‌ها، زخم بستر و پیوند پوست برمی‌شمارند. عسل دارای هیروژن پروکساید است که می‌تواند بخشی از خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن را توضیح دهد.

عصاره‌ سیر

سیر مدت‌هاست که به‌عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود. خاصیت آنتی بیوتیکی سیر به‌دلیل ترکیب سولفوردار آن به‌نام آلیسین (allicin) است. علاوه‌براین سیر خواص ضدقارچی، ضدویروسی و در دستگاه گوارش خاصیت ضدانگل دارد.

عصاره‌ آویشن

بسیاری از تمیز‌کننده‌های خانگی حاوی عطرمایه‌ آویشن هستند. این عصاره می‌تواند به‌ویژه در برابر میکروب‌های مقاوم‌ به آنتی‌بیوتیک مفید باشد. در مطالعه‌ انجام‌شده در سال ۲۰۱۱، محققان به بررسی اثر عصاره‌ اسطوخدوس و آویشن پرداختند. اثر هریک از عصاره‌ها را روی تجمع ۱۲۰ باکتری آزمایش کردند. محققان متوجه شدند که اثر عصاره‌ آویشن قوی‌تر از عصاره‌ اسطوخدوس است.

عصاره‌ آویشن فقط برای استعمال خارجی کاربرد دارد. شما نباید عصاره‌ آویشن را بخورید. پیش‌از استعمال خارجی نیز حتما آن را با همان اندازه از روغن همراه مخلوط کنید. روغن همراه متداول برای عصاره‌ آویشن، روغن نارگیل و روغن زیتون است.

عصاره‌ پونه‌ کوهی

کارواکرول (Carvacrol) ماده‌ای است که در عصاره‌ پونه کوهی یافت می‌شود. این ماده خواص درمانی مهمی دارد که درصورت استنشاق، باعث تسریع بهبودی بدن می‌شود. عصاره‌ پونه‌ی کوهی دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی، آنتی‌اکسیدانی،‌ ضدویروسی، ضدقارچی، ضدعفونی‌کنندگی و ضددرد است. عصاره پونه‌ کوهی به درمان زخم‌های گوارشی و کاهش التهاب بدن نیز کمک می‌کند.

زردچوبه

در آیورودا (علم باستانی و کهن که در هند مرکزتوجه‌ است) و طب چینی، زردچوبه برای مقابله با میکروب‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. علاوه‌براین زردچوبه به پیشگیری از عفونی شدن زخم کمک می‌کند. مطابق تحقیقی مربوط به سال ۲۰۰۹، عملکرد «کرکیومین» موجود در زردچوبه در مبارزه با هلیکوباکترپیلوری مثبت گزارش شده است.

زنجبیل

زنجبیل در جامعه‌ علمی به‌عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده است و طبق تحقیقات می‌تواند با گونه‌های متنوعی از باکتری مبارزه کند. محققان همچنینن درحال بررسی خواص ضددریازدگی، ضدتهوع و کاهنده‌ قندخون زنجبیل هستند.

زنجبیل تازه اثری ضدباکتریایی بر باکتری‌های فاسد‌کننده‌ مواد غذایی همچون سالمونلا دارد. زنجبیل یک آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت‌های دستگاه تنفسی و بیماری‌های پیرا‌دندانی ازجمله لثه است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند با این خوراکی‌ها دیر گرسنه می‌شوید!

۵ دیدگاه

  1. دایامب

    ۲ اسفند ۱۴۰۱ در ۹:۴۰ ق٫ظ

    مقاله مفیدی بود. آنتی بیوتیک در بدن انسان ایجاد مسمومیت، مقاومت به آنتی بیوتیک و همچنین حساسیت می کند و نباید بدون تجویز پزشک استفاده کرد.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…