روستای فرخد، قمصر خراسان

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روستای فرخد قمصر خراسان جایی است که در آن هر ساله اردیبهشت ماه عطر گل و گلاب آن فضا را برمی‌دارد. این روستا جاذبه گردشگری استان خراسان است و یکی از مراکز گلاب‌گیری بزرگ به‌شمار می‌آید.
روستای فرخد قمصر خراسان

در خراسان روستایی وجود دارد که هر ساله اردیبهشت ماه عطر گل و گلاب آن فضا را برمی‌دارد و به روستای فرخد قمصر خراسان مشهور است.

نام گلاب و گلاب‌گیری ذهن اکثر ما را به سمت کاشان و قمصر می‌برد. شاید اگر بگوییم نقاط دیگر ایران هم گلاب مرغوب دارند باور نکنید! اما در نقاط دیگر ایران هم مراسم گلاب‌گیری برگزار می‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این روستای جالب بیشتر بدانیم.

روستای فرخد کجاست؟

این روستا در استان خراسان رضوی و در فاصله نزدیک از شهر مشهد واقع شده است‌. به ۸ کیلومتری جاده کلات مشهد که نزدیک می‌‌شوید، دیگر نیازی نیست از اهالی محل دقیق روستا را بپرسید. در اردیبهشت ماه، عطر گل‌های محمدی بهترین راهنمای شما برای رسیدن به این روستای زیبا هستند. این روستا قدمتی چند صد ساله دارد. سنگ قبرهایی در اعماق دو متری زمین‌‌های روستای فرخد کشف شده است که مربوط به ۳۰۰ سال گذشته هستند.

شهر گلاب خراسان

محصولات کشاورزی روستای فرخد

زعفران و انگور از دیگر محصولات مهمی ا‌ست که در زمین‌‌های کشاورزی فرخد کشت می‌‌شود. گوجه و خیار هم جزو محصولاتی هستند که کشاورزان فرخد هر سال با توجه به نیاز مردم و میزان آب در دسترس، کشت می‌‌کنند.

گلاب‌گیری در روستای فرخد

به پیشنهاد شورای روستا چند سالی می‌شود که حدود ۱۰ کارگاه گلاب‌‌گیری در روستا دایر شده ‌است. بیش از نیم قرن است که کشاورزان پرتلاش در روستای فرخد، گل محمدی کشت می‌کنند و ثمره تلاش آن‌ها تولید چند تن گل محمدی در سال است.

فرخد جاده کلات

گل‌غلتانی نوزادان در روستای فرخد

در روستای فرخد قمصر خراسان برای نوزادانی که در اولین بهار زندگی خود به سر می‌‌برند، مراسم خاص و زیبایی به نام گل‌‌غلتانی برپا می‌‌شود. بدین صورت که ابتدا اوایل صبح در باغ‌های خود گل‌ها را می‌‌چینند و از شاخه جدا می‌‌کنند. بعد از چیدن، نوبت به پرپر کردن گل‌‌ها می‌‌رسد.

بانوان روستا گل‌‌ها را در حال‌ و هوایی معنوی و با نشاط با خواندن صلوات و شعرهای سنتی در پارچه‌‌ای پرپر می‌کنند. ۴ نفر از زنان مسئول می‌‌شوند تا ۴ گوشه پارچه را به دست گرفته و باقی افراد نوزاد را که حمام کرده‌ میان گلبرگ‌‌ها می‌‌غلتانند. اهالی روستای فرخد مراسم گل‌غلتانی نوزاد را نمادی برای شادابی نوزاد و مصون ماندن او از شر و بدی در آینده می‌دانند. علاوه‌ بر این باورهای مثبت، بسیاری از پزشکان هم مراسم گل‌غلتانی را برای کاهش حساسیت فصلی و آلرژی نوزاد موثر می‌‌دانند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به آبشار دوقلوی تهران کجاست مراجعه فرمایید.

۴ دیدگاه

  1. آریانا

    ۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۳۴ ب٫ظ

    بسیار متن زیبا و مثبتی بود❤❤❤

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۲۳ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۵۷ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…