خواص معجزه‌آسای شاهدانه برای سلامتی که باید بدانید!

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاهدانه، یک خوراکی مغذی است که از گیاه شاهدانه ساتیوا (کانابیس ساتیوا) به دست می‌آید.
خواص شاهدانه برای سلامتی

شاهدانه همان دانه‌های گیاه شاهدانه ساتیوا هستند. این دانه‌ها، برخلاف برگ‌های این گیاه، محتوی مقادیر چندانی از THC (تتراهیدروکانابینول) نیستند. تتراهیدروکانابینول ماده محرک عصبی موجود در گیاه شاهدانه است. شاهدانه را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. شاهدانه خواص بسیاری برای سلامتی دارد. در این مطلب از مجله دلتا با خواص شاهدانه برای سلامتی بیشتر آشنا می‌شویم.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در سرتاسر جهان هستند. شاهدانه خطر بیماری‌های قلبی را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

شاهدانه دارای مقدار بالایی اسید آمینه آرژینین است. این اسید آمینه در بدن، نیتریک‌اکسید تولید می‌کند. نیتریک اکسید یک مولکول گازی است که موجب اتساع و آرامش رگ‌های خونی می‌شود؛ درنتیجه می‌تواند فشار خون و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.

000000pir خواص معجزه‌آسای شاهدانه برای سلامتی که باید بدانید!

کاهش علائم یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی

۸۰ درصد از زنان در سن باروری به علائم احساسی و فیزیکی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی دچارند. این علائم به‌احتمال زیاد به‌خاطر حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می‌شوند.

طبق مطالعات، شاهدانه حاوی مقادیر بالای اسید گاما-لینولنیک است. این مطالعات حاکی از تاثیرات مثبت شاهدانه در کاهش علائم یائسگی بوده‌اند. روند دقیق این تاثیر مشخص نیست، اما اسید گاما-لینولنیک موجود در شاهدانه می‌تواند عدم تعادل هورمونی و التهابات مرتبط با یائسگی را بهبود دهد.

بهبود مشکلات گوارشی

فیبر از اجزای ضروری هر رژیم غذایی است و می‌تواند به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کند. شاهدانه منبع خوبی از فیبر محلول و غیرمحلول است که به ‌ترتیب ۸۰ و ۲۰ درصد از فیبر موجود در شاهدانه را تشکیل می‌دهند.

فیبر محلول موجب تشکیل یک ماده ژل‌مانند در روده می‌شود. این فیبر منبع باارزشی از مواد مغذی برای باکتری‌های مفید دستگاه گوارش است. فیبر جهش‌های ناگهانی قند خون را کاهش می‌دهد و سطح کلسترول را تنظیم می‌کند.

محافظت از مغز

براساس مطالعه‌ای که در مجله شیمی مواد غذایی (Food Chemistry) به چاپ رسید، عصاره شاهدانه توانست در آزمون‌های آزمایشگاهی خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی از خود نشان بدهد. ممکن است این تاثیرات به‌خاطر وجود کانابیدیول در شاهدانه باشد.

بهبود روماتیسم مفصلی

رماتیسم مفصلی یکی از بیماری های خودایمنی است. در این بیماری، دستگاه ایمنی به بافت خودی بدن حمله می‌کند و موجب التهاب مفصل می‌شود. در سال ۲۰۱۴، یک پژوهش در سلول‌های انسانی نشان داد روغن شاهدانه می‌تواند تاثیراتی روی روماتیسم مفصلی داشته باشد.

درمان اختلالات پوستی

اسیدهای چرب می‌توانند بر واکنش‌های دستگاه ایمنی در بدن تاثیر بگذارند. براساس مطالعات، عملکرد مناسب دستگاه ایمنی به حفظ تعادل بین اسیدهای چرب امگا-۶ و امگا-۳ بستگی دارد.

این نسبت در شاهدانه ۳ به ۱ است که در محدوده ایده‌آل قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین خواص شاهدانه همین اسیدهای چرب هستند. مصرف روغن شاهدانه در مبتلایان به اگزما می‌تواند میزان اسیدهای چرب ضروری را در خون آن‌ها افزایش بدهد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۹ خاصیت جادویی و درمانی کدو سبز که باید بدانید!

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۴۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۲۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۰۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۴۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…