قرارداد سود آور مشارکت در ساخت

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر مالک خانه‌ی ویلایی قدیمی یا کلنگی هستید و تصمیم به بازسازی یا نوسازی آن را دارید اما به دلیل عدم تخصص و نداشتن پول کافی اقدامی در این زمینه نداشته اید، تصمیم به مشارکت در ساخت می تواند برای شما سودآور بوده و شما را مالک چندین آپارتمان به جای ملک قدیمی تان کند.
مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت یک توافق دو طرفه است که در آن دو نفر (مالک و سازنده) مقرر می‎کنند برای احداث یک ساختمان، طبق شرایط و مشخصات تعیین شده سرمایه گذاری مشترکی داشته باشند و به نسبت سرمایه و آورده شان با هم شریک شوند.

(سرمایه مالک، خانه کلنگی یا زمین او و سرمایه سازنده یا مجری،تخصص و هزینه هایی است که برای ساختن بنا می‎کند.)

این روزها واژه مشارکت در ساخت را بیشتر از گذشته می‎شنویم اما ممکن است هنوز برخی از مردم ندانند که این قرارداد چه فایده ای دارد و قوانین و مقررات این توافق چیست. در این مقاله سعی داریم به دلایل انتخاب این روش سودآور بپردازیم و در ادامه تمامی باید و نباید های این قرارداد سودآور را بررسی کنیم.

چرا مشارکت در ساخت؟

فواید زیادی برای اجرایی کردن تصمیم مشارکت در ساخت بر شمرده می‎شود که مهم‎ترین آن‎ها شامل بالا رفتن ارزش ملک و رشد سرمایه، زیباتر شدن نمای شهر ، تبدیل سریع‎تر ملک به نقدینگی، کاهش هزینه ها و مخارج  نگهداری از ملک و استحکام بنا است.

۱-بالا رفتن ارزش ملک

معمولا در فروش خانه های کلنگی و ویلایی قدیمی به خاطر خود بنا خریدار به شما پولی پرداخت نمی‎کند و مثل این است که یک زمین خام را می‎فروشید. و برعکس این قضیه این است که اگر بعد از فروش بخواهید خانه‌ دیگری بخرید، علاوه بر قیمت زمین، باید مبلغی هم بابت ارزش خود بنا به فروشنده پرداخت کنید. در نتیجه شما دو برابر ضرر می‎کنید. اما زمانی که تصمیم به مشارکت در ساخت بگیرید، این ضرر منتفی خواهد شد. در واقع شما با بازسازی خانه خود ارزش سرمایه‎تان را نیز افزایش می‌دهید و حتی اگر قصد سکونت شخصی در آن خانه را نداشته باشید، از فروش آن ملک سود بسیار بالایی خواهید برد.

۲- تبدیل سریع سرمایه ملکی به نقدینگی

بیشتر خریداران ملک دنبال خانه های نوساز هستند و اغلب خانه‌های کلنگی طرفدار زیادی ندارند. اگر قصد تبدیل سرمایه‌خود (ملک) را به پول نقد دارید، بازسازی از طریق مشارکت در ساخت یکی از بهترین راه‌ها برای حصول این نتیجه است.

۳-آسایش بیشتر با استفاده از امکانات روز

ساختمان‌های قدیمی معمولا از امکانات زیادی برخوردار نیستند. با درنظر گرفتن امکاناتی مثل آسانسور یا دستشویی فرنگی و … می‎توان تا حدود زیادی از عوارض بعدی نبود این امکانات اولیه (مانند کمر درد و زانو درد و … ) قبل از حاد شدن جلوگیری کنیم.

همچنین اکثر ساکنان ساختمان های قدیمی از موضوعاتی مثل این‎که صدای راه رفتن همسایه‌ بالایی در خانه‌شان شنیده می‌شود یا از مشکلات مربوط به فاضلاب و بوی بد آن و حشرات زیاد شکایت داشته و رنج می‌برند که این ناشی از طراحی قدیمی و غیراصولی شبکه فاضلاب ساختمان است. این‌ موارد جزئی از مشکلات مربوط به امکانات خانه‌های کلنگی بود. با تصمیم به بازسازی از طریق مشارکت در ساخت می‌توان از شر چنین مشکلاتی خلاص شد، خانه را به امکانات روز مجهز کرد و با آسایش بیشتری زندگی کرد.

مشارکت در ساخت

 

۴- مقاومت در برابر زلزله به‎دلیل استحکام بنا

با بازسازی خانه های کلنگی بافت فرسوده‌ شهرها نیز احیا می‎شود. همان‎طور که می دانید ایران  روی کمربند زلزله قرار دارد و لزوم مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله امری ضروری محسوب می شود. خانه‌های کلنگی با عمری بالای ۲۰تا ۳۰ سال استحکام زیادی در برابر زلزله ندارند زیرا در سال‎های گذشته قوانین و مقررات ساختمان سازی به شکل امروز مشخص و تعیین نشده بود و همچنین نظارت چندانی بر اجرای دقیق آن‌ها نبوده است.

طبق آیین‌نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله( ۲۸۰۰)، ساختمان‌ها در هر منطقه برای زلزله‌هایی که احتمال رخ دادنشان تا ۹۰ درصد است، طراحی و ساخته می‌شوند. در گذشته این آیین‌نامه چندان جدی گرفته نمی‌شد، اما در سال های اخیر رعایت این آیین نامه از ضروریات سازمان نظام مهندسی  در اجرای طراحی ساختمان ها محسوب می شود.

به همین دلیل می‎توان گفت که ساختمان‌های کلنگی و قدیمی ساز در برابر زلزله‌های قوی به ندرت مقاومت می‎کنند. مشارکت در ساخت برای آن دسته از افرادی که سرمایه ای برای بازسازی خانه‌هایشان ندارند این امکان را فراهم می‎کند تا بتوانند خانه‌ای با امنیت بیشتر در برابر زلزله داشته باشند.

شایان ذکر است  به دلیل این‎که در گذشته موضوعات مربوط به پی و شالوده‌ ساختمان و همچنین مقاومت خاک جدی گرفته نمی‌شد، یکی از مسائلی که تقریبا تمامی ساختمان های قدیمی ساز با آن مواجه هستند، موضوع نشست سازه است. این نشست‌ها می‌توانند باعث ایجاد ترک‌های ریز یا درشت و خطرناک بر ساختمان شوند و امنیت جانی ساکنان ساختمان را به خطر بیندازند. که در صورت بازسازی ملک بر اساس مقررات و استانداردهای جدید، می‌توان از مشکلات مربوط به نشست ساختمان نیز جلوگیری کرد.

۵- کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان و مصرف انرژی

به دلیل فرسودگی خانه‌های کلنگی، مالکان هر روز با مشکلات جدیدی در ساختمان روبه رو می‎شوند که باید هزینه و وقت مضاعفی را صرف تعمیر آن‎ها کنند. همچنین مصرف انرژی در خانه‌های کلنگی به دلایلی از قبیل نداشتن پنجره‌های دوجداره و نداشتن سیستم گرمایش از کف و داشتن موتورخانه قدیمی و… بسیار بالا است. بنابراین باید انرژی زیادی صرف گرم کردن خانه در فصل سرد شود. در نتیجه در پایان ماه، با قیمت های بالا در قبض‌های برق و آب و گاز مواجه می‎شوند. که با تصمیم به بازسازی از طریق مشارکت در ساخت می‌توانند در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

۶- زیباتر شدن نمای شهر

ساختمان‌های کلنگی به دلیل این‎که در قدیم امکانات زیادی برای طراحی نما وجود نداشته و همچنین فرسودگی در اثر طول عمر بالای ساختمان، ظاهر زیبایی ندارند. این موضوع باعث زشت شدن نمای شهر می‌شود. با مشارکت در ساخت و بازسازی ساختمان علاوه بر زیباتر شدن چهره شهرها، باعث می شود مالک خانه نیز احساس بهتری به خانه‌ای که در آن سکونت دارد داشته باشد.

مشارکت در ساخت

مواردی که ذکر شد قسمتی از مزایای مشارکت در ساخت، آن هم در شرایط کنونی است. اگر تصمیم به تبدیل خانه خود به ملک نوساز و مدرن را دارید، قبل از هرچیز با رعایت کلیه نکات حقوقی و از طریق انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت، با خیالی آسوده ارزش سرمایه خود را حفظ و حتی افزایش دهید.

برای مطالعه و تنظیم یک قرارداد مشارکت در ساخت با رعایت شرایط و مقررات حقوقی آن به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…