بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- پاییز دو رنگ بازار مسکن

بازار پاییزی معاملات ملک، دو چهره متفاوت به خود گرفت. آمار دفتر اقتصاد مسکن از کارنامه بازار مسکن تهران در مهر ۹۶ نشان می‌دهد ماه گذشته حجم فروش آپارتمان، تحت تاثیر افت سنتی معاملات ناشی از پایان تابستان، ۱۰ درصد نسبت به شهریور کاهش یافت.

به رغم این نزول ماهانه، تغییرات نقطه‌ای حجم معاملات، شیب مثبت پیدا کرد؛ به‌طوری‌که تعداد واحدهای فروخته‌شده در مهر امسال، ۳۶ درصد در مقایسه با مهر پارسال افزایش یافت.

فروش مهر ماه بازار ملک به لحاظ تعداد واحد مسکونی، همچنان دو رقمی ماند و بالای ۱۲ هزار واحد در ۳۰ روز اول پاییز معامله شد.

بررسی‌ها درباره پاییز دو‌رنگ بازار مسکن مشخص می‌کند نبض فعلی معاملات در وضعیت «میانه» رکود و رونق قرار دارد؛ اما سرعت حرکت در مسیر پیش رونق، کند شده است.

این رخداد می‌تواند احتمال دستیابی به رونق در فصل جاری را کاهش دهد. میانگین قیمت مسکن در تهران برای دومین ماه پیاپی، سطح ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر‌مربع را با احتساب ریزنوسان ماهانه،‌ حفظ کرد.

آمار بانک مرکزی از تحولات مهر ۹۶ بازار مسکن، با ارقامی نزدیک به آمار دفتر اقتصاد مسکن، رشد ۶ درصدی معاملات در ۷ ماه اول امسال (حرکت رو به جلو) را تایید می‌کند.

روزنامه همشهری – کوچ دلالان به خانه‌های سن بالا

تا چند سال پیش دلالان و سفته‌بازان جزء جدانشدنی‌ بازار مسکن بودند که به‌عنوان پای ثابت رشد پیوسته قیمت در این بازار نقش‌آفرینی می‌کردند.

این افراد با جو‌سازی‌ و انجام معاملات صوری، موجب بروز تشنج در بازار می‌شدند و یک شبه سودهای نجومی به جیب می‌زدند.

در نتیجه همین جوسازی‌ها بود که طبق آمارهای رسمی، قیمت مسکن در تهران از اوایل تابستان ۸۴ تا پایان بهار ۹۲ معادل۶.۱ برابر شد و متوسط قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران از متری ۵۸۰هزار تومان به ۳میلیون و ۵۳۵هزار تومان افزایش یافت.

پس از این سال‌ها، بازار مسکن مانند فواره‌ای که به اوج رسیده باشد، برگشت و وارد دوران رکود‌ شد که عملا نسل دلال‌ها و سفته‌بازان را هم در معرض انقراض قرار داد؛ اما این پایان کار آن نبود.

برخی از مشاوران املاک در شهر تهران، به تازگی از کوچ بخشی از این دلال‌ها به خانه‌های‌ سن‌بالا، بویژه در مناطق گران‌قیمت شهر خبر می‌دهند؛ کاری که گویا کاملا بی‌سر و صدا انجام می‌شود؛ اما سود بالایی نصیب دلال‌ها می‌کند.

آمارهای بانک مرکزی از معاملات مسکن نیز این گزاره را تایید می‌کند. سهم خانه‌های با بیش از ۱۱ سال سن از کل معاملات مسکن طی سه سال گذشته از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد رسید؛ اما طی نیمه اول امسال این سهم تا ۲۱ درصد افزایش یافته است.

روزنامه ایران – تغییر ریل صاحبخانه‌ها از رهن به اجاره

فصل تابستان همیشه فصل رونق و افزایش عرضه و تقاضا در بازار مسکن است و بیشترین جابه‌جایی‌ها بویژه در بازار اجاره در این موقع از سال اتفاق می‌افتد.

تابستان امسال بازار اجاره به‌خاطر کاهش نرخ سود بانکی موجران ترکیب رهن و اجاره را به نفع اجاره تغییر دادند و این موضوع فشار به مستأجران را بیشتر کرد.

با اینکه متوسط افزایش اجاره بها در شهر تهران طی شهریورماه سال‌ جاری ۸.۶ درصد اعلام شد، امابه گفته حسام عقبایی رئیس مشاوران املاک تابستان امسال اجاره بها در برخی مناطق تهران تا ۴۰ درصد هم بالا رفت.

تجربه نشان داده هر زمان سود سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد موجران برای پوشش‌دهی هزینه‌های خود اجاره بها را بالا می‌برند.

محمود جهانی کارشناس بازار مسکن می‌گوید امسال به‌خاطر تغییر در ترکیب اجاره و رهن و خواست مالکان به اجاره به جای رهن، افزایش اجاره بها نسبت به سال‌های قبل بیشتر احساس شود؛ در حالی که افزایش عجیب و غریبی در این بازار رخ نداده است.

وی معتقد است تجربه نشان داده دخالت دولت برای نظارت و کنترل اجاره بها کارساز نیست و دولت ابزار لازم را برای این کار ندارد، البته اگر در قالب برنامه‌ای منظم سیاست‌های تنظیم بازار اجاره تدوین و بستر آن مهیا شود نظارت بر این بازار مفید خواهد بود.

روزنامه جهان اقتصاد- پیش از خرید زمین استعلام بگیرید!

مدیرعامل سازمان ملی زمین‌ و‌ مسکن با اعلام آغاز همکاری مشترک آن سازمان با سازمان نوسازی در بافت‌های ناکارآمد به مردم هشدار داد تا از خرید زمین‌های شبهه‌ناک خودداری کنند.

وی گفت: مردم قبل خرید زمینی که برایشان ابهام دارد حتما با ادارات کل راه و شهرسازی استان، بخش سازمان زمین‌شهری و املاک مشورت کرده و استعلام کنند تا مطمئن شوند زمین متعلق به دولت نباشد.

حمیدرضا عظیمیان یادآور شد: زمانی که مردم برای تهیه مسکن و خرید زمین اقدام می‌کنند اطمینان حاصل کنند که زمین خریداری شده به جهت کاربری مسکونی است و همچنین تملک زمین، مراحل قانونی را طی کرده باشد.

delta.ir – مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…