سازه‌های آبی شوشتر، سازه مهندسی بی‌نظیر

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سازه‌های آبی شوشتر یکی از سازه‌های دست‌ساز از دوره هخامنشان است که به‌خاطر علم مهندسی و ابزارآلات آن زمان، واقعا یک پدیده بسیار عجیب محسوب می‌شود.
سازه های آبی شوشتر

هخامنشیان در تاریخ حکومت خود یادگاری‌ها و بناهای حیرت‌انگیزی را برای ایرانیان به‌جا گذاشته‌اند. بناهایی مانند تخت جمشید و پاسارگاد و نقش رستم که هر کدام با معماری منحصربه‌فرد و دیدنی در لیست بهترین‌های دنیا قرار دارند. اما بعضی از سازه‌ها علاوه‌بر زیبایی و شکوه، به دلیل ساختار مهندسی و حساب‌شده‌ای که دارند معروف هستند. یکی از این یادگارهای معماری مهندسی که ساخت آن تا دوران ساسانیان طول کشید، سازه های آبی شوشتر خوزستان هستند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این سازه مهندسی جالب بیشتر بدانید.

تاریخچه سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر قدمتی بسیار غنی دارند و ساخت آن‌ها به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. سازه های آبی شوشتر را باید یکی دیگر از افتخارات ایرانیان دانست که از گذشته به یادگار مانده است. این اثر تاریخی که حتی در یونسکو نیز به ثبت رسیده، با توجه به علم مهندسی و ابزارآلات آن زمان، واقعا یک پدیده بسیار عجیب محسوب می‌شود.

سازه های آبی شوشتر کجاست

جالب است بدانید که شهر شوشتر، پیشینه‌ای هزاران ساله دارد و قدمت آن به دوران پارینه‌سنگی و پیش از تاریخ بازمی‌گردد.

سازه‌های آبی شوشتر، بزرگ‌ترین صنعت قبل از انقلاب صنعتی

هخامنشیان این سازه را برای بهره بردن بیشتر از آب جاری ساختند. با گذشت زمان، بخش‌های مختلفی به این سازه خشتی اضافه شد تا بزرگ‌ترین موزه آب ایران باستان را شکل دهد. پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، کانال‌ها و تونل‌های هدایت آب همگی با ریزترین محاسبات ریاضی و زیست محیطی در میانه آب‌های جاری ساخته شده‌اند تا تامین آب شهر و آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی به بهترین شکل صورت گیرد.

معماری سازه‌های آبی شوشتر

جلوگیری از سیل

معماری سازه های آبی شوشتر خوزستان را می‌توان یکی از عجایب تاریخ دانست. در آن دوران ساخت چنین بنای عظیمی با ابزارهای ساده، نیاز به دانش بسیار بالایی داشت. به منظور آب‌بندی کامل سازه، مهندسان آن زمان، در دل سنگ و ساروج شوشتری، حفره‌هایی ایجاد کردند تا این بنا هزاران سال به‌خوبی باقی بماند. یکی از مهم‌ترین وظایف معماری سازه‌های آبی شوشتر، انحراف آب کارون به‌سمت دیگری بود. این کار با ظرافت کامل انجام شد و کف این نهر را به خوبی آب‌بندی کردند تا بستر آن در مرور زمان تخریب نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به پل‌های معلق، جاذبه گردشگری هیجان‌انگیز مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۶ ب٫ظ

    خیلی قشنگه،👌ممنونم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۲۳ ب٫ظ

      ممنون از لطف و همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…