از دادن اسناد ملکی خود به سودجویان خودداری کنید

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از رایج‌ترین پرونده‌ها در محاکم قضایی، پرونده‌های سوء‌استفاده برخی افراد از اسناد ملکی دیگران در قبال دریافت وام و تسهیلات و یا فروش و در رهن گذاشتن ملک دیگران است.
سوء استفاده از اسناد ملکی

نگهداری از سند ملک از مهم‌ترین مواردی است که مالکان برای حفظ سرمایه خود باید نسبت به آن هشیار باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع      سوء استفاده از اسناد ملکی می‌پردازیم.

سند ملکی چیست؟

سند ملکی توافق‌نامه‌ای برای خرید و فروش ملک است که اموال و شرایط توافق شده میان خریدار و فروشنده از جمله مشخصات ملک و مال، تصویر نقشه، ملاحظات حقوقی ملک و محدودیت‌های نقل و انتقالات، با جزئیات در آن نوشته می‌شود.

سند یکی از مهم‌ترین دلایل برای اثبات دعوا در مراجع قضایی محسوب می‌شود و در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل برای اثبات حق محسوب می‌گردد.

در قانون مدنی نیز در ماده ۱۲۸۴ به تعریف سند پرداخته شده است « سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد » و برطبق این قانون، سند بر دو نوع عادی و رسمی معرفی شده است.

سوءاستفاده از اسناد ملکی دیگران

متاسفانه برخی افراد سودجو به منظور به دست آوردن سود از راه‌های نادرست و غیرمشروع، اشخاص حقیقی و حقوقی را فریب داده و با سوء‌استفاده از موقعیت این اشخاص، از بانک‌ها و موسسات اعتباری تسهیلات دریافت می‌کنند.

برای مثال، این افراد با سوءاستفاده از حسن‌نیت صاحبان اسناد، سند ملکی آن‌ها را به نام خود به شکل صوری انتقال داده و با ضمانت سند ملکی اشخاص دیگر، اسناد را برای دریافت تسهیلات، در رهن بانک‌ها قرار می‌دهند.

اسناد ملکی

بعد از تمام شدن بازپرداخت اقساط از طرف صاحب سند، سند ملکی را به نام صاحب اصلی انتقال نداده و دوباره با آن سند تسهیلات دیگری دریافت می‌کنند و صاحب سند را به مشکلات سخت و گاه حل نشدنی دچار می‌کنند.

بنابراین به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه می‌شود فقط از طریق بانک‌های دارای مجوز و معتبر اقدام کرده و از معامله با غیر، پرهیز کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب برای پرداخت مهریه می‌توان در عقد‌نامه ضامن گرفت؟  را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۰:۰۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …