واکسن کرونا و هر آن‌چه باید بدانید!

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چند ماهی می‌شود که واکسیناسیون ویروس کرونا در تمام دنیا و از جمله در ایران عزیزمان شروع شده است.
دوز اول واکسن کرونا

آیا دوز اول واکسن کرونا ایمنی کافی ایجاد می‌کند؟ چرا تزریق دوز دوم واکسن لازم است؟ برای رسیدن به جواب این سوالات تا انتهای این مطلب از مجله دلتا همراه ما باشید.

انواع واکسن‌ کرونا

تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان حدود یک شات از دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. واکسن‌های تولیدی در سراسر جهان اساس مختلفی دارند. بعضی انواع واکسن مثل واکسن فایزر و مدرنا  برپایه ام.آر.ان.ای (mRNA)‌ و بعضی از واکسن‌ها مثل جانسون هستند. جانسون‌ها برپایه دی.ان.ای (DNA)‌ طراحی شده‌اند یا حتی مثل واکسن سینوفارم ویروس غیرفعال‌شده هستند. درنتیجه دوز تزریقی، دفعات تزریق و اثربخشی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

درصد اثربخشی واکسن به چه معنی است؟

درصد اثربخشی واکسن به نسبت افرادی بستگی دارد که بعد از دریافت واکسن حفاظت کامل را دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که می‌گوییم اثربخشی واکسن ۸۰ درصد است، یعنی ۸۰ درصد افراد ایمنی کامل را دارند و ۲۰ درصد ایمنی کامل ندارند.

  • افرادی که ایمنی کامل را در دوز اول دریافت می‌کنند، با تزریق دوز دوم، کیفیت پاسخ ایمنی و دوام آن را افزایش می‌دهند.
  • افرادی که با تزریق دوز اول ایمنی کامل را دریافت نمی‌کنند، ممکن است با تزریق دوز دوم ایمنی را به دست بیاورند. البته بعضی افراد ممکن است با تزریق دوز دوم هم ایمنی را دریافت نکنند زیرا سیستم ایمنی آن‌ها درنهایت به واکسن پاسخ نمی‌دهد.

واکسن کرونا

چرا تزریق دوز دوم واکسن لازم است؟

تحقیقات جدید نشان می دهد زمانی‌که بعضی واکسن‌ها تنها در یک دوز تزریق می‌شوند، ایمنی ضعیفی ایجاد می‌کنند اما تزریق دوز دوم می‌تواند پاسخ ایمنی قوی‌تری را به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر دوز اول فرایند، ایجاد حفاظت در بدن را شروع می‌کند و دوز دوم به شکل گسترده‌ای روی تقویت این حفاظت ایجادشده کار می‌کند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که تزریق شات دوم واکسن اثربخشی بهتری در برابر جهش‌های ویروس دارد. زمانی‌که به‌جای یک دوز، دو دوز از واکسن فایزر و آسترازنکا در انگلیس تزریق شد، پژوهش‌ها نشان داد که میزان اثربخشی واکسن در برابر جهش‌ها بهتر بود.

آیا اولین دوز واکسن کرونا ایمنی کافی را ایجاد می‌کند و می‌توان به سفر رفت؟

در جواب باید گفت شما ۲ هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا ایمنی لازم در برابر ویروس را دریافت می‌کنید. بنابراین سفر‌کردن بعد از دریافت دوز اول ایده جالبی نیست، زیرا دوز اول ایمنی کمی ایجاد می‌کند، اما درصورتی که ناچار به سفر کردن شدید، حتما موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کنید.

آیا تفاوتی بین عوارض جانبی دوز اول و دوم واکسن وجود دارد؟

علائمی مثل خستگی، سردرد و بدن‌درد بعد از دریافت دوز دوم شایع‌تر است. این علائم معمولا نشانه فعال‌شدن سیستم ایمنی شما است. اما نداشتن عوارض جانبی هم طبیعی است. واکسن بدون ایجاد عوارض هم می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شما شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمندعوارض بلند مدت کرونا برای سلامتی

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۰:۳۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۰:۳۸ ق٫ظ

  4. مادرسادات

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۵۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۳۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۷:۲۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…