بخشش کل اموال به همسر بعد از فوت چگونه است؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر کسی در جامعه ممکن است املاک و دارایی‌هایی داشته باشد که بعد از مرگ او به وارثین برسید.
بخشش کل اموال بعد از فوت

افراد می‌توانند قبل از مرگ خود تمام ثروت و املاک خود را بین همسر و فرزندانشان تقسیم کنند اما در بعضی شرایط شاید شخص بخواهد که از ثروت و دارایی‌های خود تا وقتی که زنده می‌باشد استفاده کند و تمام منافع آن در اختیار خودش باشد اما بعد از مرگ او به همسرش واگذار شوند و منافع آن نیز به او برسد که در این شرایط از قرارداد صلح عمری برای همسر استفاده می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به بخشش کل اموال بعد از فوت می‌پردازیم.

مزایای صلح‌عمری برای همسر

  • انتقال تمامی اموال به همسر و فرزند

در بیش‌تر قرارداد‌هایی که اشخاص برای وصیت املاک و دارایی‌های خود بعد از مرگ تنظیم می‌کنند از نظر قانونی فقط یک‌سوم از دارایی خود را می‌تواند وصیت کند و آن را انتقال دهد اما در قرارداد صلح‌عمری چنین قانونی وجود ندارد و شخص می‌تواند به بخشش اموال خود به همسر یا فرزندانش اقدام کند و مانعی وجود ندارد.

  • استفاده از منافع مال یا املاک تا پایان عمر صلح‌کننده

وقتی شخصی اموالش را به شخص دیگری انتقال می‌دهد دیگر حق استفاده از آن‌ها را ندارد اما در قرارداد صلح عمری، اشخاص می‌توانند تا آخرین لحظه زندگی خود از املاک یا دارایی مورد صلح استفاده کنند و از منافع آن بهره ببرند.

  • معتبر بودن

این نوع قراردادها چون در دفترخانه‌های اسناد رسمی تنظیم و ثبت می‌شوند دارای اعتبار بسیار زیادی هستند. مزیت تنظیم این قرارداد به روش رسمی این است که در سیستم به طور رسمی ثبت می شود و قابل اثبات در دادگاه هستند.

  • مالیات کمتر

برای تقسیم کردن ارث بین وارثین و انجام وصیت افراد برای املاک و دارایی‌هایی که از آن‌ها به جا می‌ماند اداره مالیات، مالیات تعیین می‌کند و باید مبلغی به حساب دولت واریز شود. در قرارداد صلح‌عمری نیز باید مالیات پرداخت شود اما مبلغ آن نسبت به تقسیم ارث خیلی کم‌تر می‌باشد.

بخشش اموال

شروط مهم در صلح‌عمری برای همسر

  • تا وقتی که شخص صلح‌کننده زنده باشد تمام منفعت و سود آن ملک متعلق به خود او می‌باشد.
  • با فوت شدن کسی که دارایی و املاک را منتقل کرده است، صلح و انتقال کامل می‌شود و املاک و دارایی به شخصی می‌رسد که املاک به نام او شده است.
  • سومین شرط صلح عمری برای همسر، شرطی است که به فسخ مادام‌العمر مربوط می‌باشد و می‌توانید آن را ذکر کنید. این شرط بدین معنی می‌باشد که فرد هر زمان که خود بخواهد می‌تواند بدون حضور فرد دوم و کاملا یک طرفه صلح را فسخ کند.
  • در این قرارداد همه منافع بدست آمده از املاک از جمله اجاره و مزیت‌های دیگر آن به صاحب اصلی آن می‌رسد و هر وقت که بخواهد می‌تواند املاک را دوباره به نام خود برگرداند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا فروشگاه‌های اینترنتی باید مالیات بپردازند؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …