هر آنچه در مورد حضانت فرزند لازم است بدانید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورت طلاق حضانت کودک مسئله‌ای بسیار مهم و قابل بحث است.
نکات مهم در حضانت فرزند

براساس قانون، حضانت حقی است که بر عهده پدر و مادر قرار می‌گیرد از این رو والدین حتی بعد از طلاق باید از فرزندان خود به خوبی مراقبت کنند و مسئولیت‌های آن‌ها را بپذیرند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم در حضانت فرزند می‌پردازیم.

سن حضانت کودک

قانون حضانت کودک را به پدر و مادر سپرده است و هر دوی آن‌ها باید در رشد کودکان نقش داشته باشند. در ابتدا باید والدین با یک‌دیگر بر سر نگهداری کودکان به توافق برسند ولی اگر تفاهم بین آن‌ها برقرار نشود قانون بین آن‌ها حکمرانی می‌کند.

فرزند پسر و دختر تا سن ۷ سالگی نزد مادر خود می‌مانند پس از آن دختر تا سن ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خود زندگی خواهند کرد.

بعد از این سن فرزند دختر و پسر از سن حضانت خارج شده و خود باید تصمیم بگیرند که تمایل به زندگی با پدرشان دارند یا مادر خود.

حضانت دائم کودک دارای چه شرایطی است؟

ملاک دادگاه برای سپردن فرزند به یکی از والدین داشتن تمکن مالی و تعهد تامین منافع فرزند است؛ پس والدین در طلاق توافقی می‌توانند در مورد برعهده گرفتن مسئولیت‌های فرزند خود به تفاهم برسند و حضانت دائمی فرزند را به یکی از والدین بسپارند.

گاهی زن با بخشیدن مهریه خود حضانت دائم فرزند را برعهده می‌گیرد و گاهی استطاعت مالی پدر موجب این حضانت می‌شود.

قابل ذکر است اگر پدر یا مادر حضانت دائمی را بر عهده گیرند اما نتوانند به هر دلیلی حقوق فرزند خود را رعایت کنند، دیگر والد می‌تواند در مورد حقوق فرزندش به دادگاه شکایت کند و با ارائه مدارک قانونی حق حضانت را باطل کند.

حضانت فرزند

شرایط حضانت کودک بعد از ازدواج مادر

تا چندی پیش در صورت ازدواج مجدد مادر، حضانت کودک از او ساقط شده و فرزند به پدر سپرده می‌شد اما در قانون جدید حمایت از خانواده اگر فرزند به مادر خود نیاز اساسی داشته باشد و مادر نیز دارای شایستگی سرپرستی بوده و از لحاظ روانی در سلامت باشد حتی در صورت ازدواج مجدد می‌تواند حضانت خود را حفظ کند.

حضانت تنها در صورتی از مادر سلب می‌شود که شرایط نگهداری تغییر کند. برای مثال اگر شوهر مادر با فرزند رفتار مناسبی نداشته باشد و باعث آزار و اذیت کودک شود حق حضانت از مادر سلب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا فروشگاه‌های اینترنتی باید مالیات بپردازند؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۰۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …