این نکات برای تنظیم قرارداد اجاره ضروری است

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهایی است که در کشور منعقد می‌شود.
نکات ضروری تنظیم قرارداد اجاره

نکات بسیار مهمی در تنظیم قرارداد موجر و مستاجر وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشیم تا در تنظیم قرارداد اجاره با مشکل مواجه نشویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات ضروری تنظیم قرارداد اجاره می‌پردازیم.

مواردی که باید در تنظیم قرارداد اجاره به آن توجه شود

  • طرفین و سمت آن‌ها: مشخصات کامل موجر و مستاجر و اقامتگاه (محل سکونت یا کار) آن‌ها باید در قرارداد ذکر شود. از آن‌جا که در صورت بروز اختلاف، احضاریه و دیگر اوراق قضایی به نشانی مذکور در قرارداد ابلاغ می‌شود، درج نشانی نادرست یا ناقص می‌تواند موجب بی‌خبر ماندن یکی از طرفین از جریان دادرسی و در نتیجه تضییع حق وی شود. بنابراین، اصرار بعضی از صاحبان املاک به درج نشانی محل مورد اجاره به عنوان اقامتگاه خود، ممکن است به ضرر آن‌ها تمام شود.
  • مورد اجاره و استفاده مورد نظر: محل مورد اجاره و ملحقات آن از جمله تلفن، پارکینگ و انباری قید شود. هم‌چنین در صورتی‌که قرارداد اجاره برای مقصود خاصی مثلا سکونت مستاجر است، این موضوع نیز در قرارداد ذکر شود.
  • مدت اجاره و نحوه پرداخت اجاره‌بها: معمولا قرارداد اجاره محل سکونت برای یک سال منعقد می‌شود ولی اجاره برای مدت بیشتر یا کمتر منعی ندارد. اجاره‌بها نیز اگر ترتیب دیگری مقرر نشود، باید نقدا و هم‌زمان با امضای قرارداد پرداخت شود.
  •  ضمانت اجرای تخلف از قرارداد: تخلف از برخی شروط قرارداد، برای طرف مقابل، حق فسخ ایجاد می‌کند. ولی این حق فسخ، با توجه به زمان‌بر بودن رسیدگی قضایی، در بسیاری از موارد برای پیشگیری از تخلف یا جبران ضرر کافی نیست. 

تنظیم قرارداد اجاره

 

سایر نکات مهم که باید در قرارداد اجاره ذکر شود

  •  برابر ماده ۴۷۴ قانون مدنی مستاجر می‌تواند عین مستاجره را به دیگری اجاره دهد مگر آن‌که در عقد اجاره خلاف آن شرط شده باشد. پس مالکان در هنگام تنظیم قرار‌داد باید به این نکته مهم توجه کافی داشته باشند که اگر قصد دادن چنین اجازه‌ای به مستاجر ندارند، در قرار‌دادهای منعقد شده اشاره کنند که مستاجر حق اجاره ملک به غیر را به‌صورت کلی یا جزیی ندارد.
  • عقد اجاره با فوت هر یک از موجر و مستاجر باطل نمی‌شود.
  • در کنار مواردی که تا کنون ذکر شد، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که مردم در تنظیم قراردادهای اجاره بدانند که شخص ورشکسته نمی‌تواند پس از صدور حکم ورشکستگی، مالی را اجاره دهد یا مالی را اجاره کند. زیرا اداره اموال چنین شخصی با مدیر تصفیه است.

تنظیم کردن قرارداد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب هزینه انتقال ملک بر عهده کیست؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

  3. khademi

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …