برای پرداخت مهریه می‌توان در عقد‌نامه ضامن گرفت؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ممکن است در هنگام توافقات نامزدی، اگر توانایی مالی شوهر، برای زن مشخص نباشد، وی تقاضای ضامن شدن پدر داماد یا هر شخص‌ثالثی بنمایند و فردی حاضر به پذیرش ضمانت پرداخت مهریه باشد.
ضمانت از مهریه

ضمانت کردن از مهریه یعنی ممکن است پرداخت مهریه بر عهده ثالث یا ضامن باشد، ولی این ضمانت الزام شوهر به دادن مهریه را از بین نمی‌برد و ثالث در حکم ضامن است. طبق ماده ۶۸۴ قانون مدنی، براساس عقد ضمان، شخص ضامن، مالی را که پرداخت آن به عهده دیگری است، به عهده می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ضمانت از مهریه می‌پردازیم.

ضمانت از مهریه

وقتی شخصی ضمانت فرد دیگری را برای پرداخت مهریه می‌پذیرد، یعنی امکان دریافت مهریه علاوه‌بر همسر از وی نیز وجود دارد.
 نکته: ممکن است مالی که به‌عنوان مهریه برای زن تعیین می‌شود، متعلق به شخص‌ثالثی باشد و لزومی ندارد که عین مهریه، حتما متعلق به شوهر باشد.

مطالبه مهریه از ثالث

زن تحت شرایطی می‌تواند برای مطالبه مهریه خود، به شوهر و ضامن وی به‌صورت هم‌زمان مراجعه نماید و یا این‌که در صورت خودداری شوهر از پرداخت مهریه، دعوای مطالبه مهریه از ضامن را مطرح کند.
مطالبه مهریه از ضامن، می‌تواند به صورت مستقل مطرح شود یا این‌که به شرط عدم پرداخت مهریه از سوی شوهر، امکان مراجعه به ضامن وجود داشته باشد.
 نکته: می‌توان در مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه و نیز مهریه بیش از ۱۱۰ سکه، ضامن قرار داد. در مهریه عنداالستطاعه، ضامن پرداخت مهریه زمانی باید به تکلیف پرداخت عمل نماید که شوهر به توانایی مالی رسیده باشد.
ضمانت کردن از مهریه

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند هم‌زمان با مطالبه مهریه از شوهر، به دادگاه خانواده مطرح شود و نیازی نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام کرد.

بازداشت ضامن مهریه

اگر زن بخواهد مهریه خود را مطالبه نماید و شخصی که پرداخت آن را ضمانت کرده است، مهریه را نپردازد و توانایی او در پرداخت مهریه نیز در دادگاه اثبات شود، زن می‌تواند طبق ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت های مالی، تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن  را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …