از عشق به گروگان‌گیر تا زندگی در بشکه!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به اختلالات روانی مبتلا هستند که می‌تواند به سال‌ها روان درمانی منجر شود. در برخی موارد مشکل روانی بسیار نادر و عجیب است.
اختلال روانی عجیب و غریب

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به اختلالات روانی مبتلا هستند که می‌تواند به سال‌ها روان درمانی منجر شود. در برخی موارد مشکل روانی بسیار نادر و عجیب است. در این مطلب از مجله دلتا به چند اختلال روانی عجیب و غریب می‌پردازیم.

اختلال روانی عجیب و غریب دیوژن (Diogenes)

دیوژن یک فیلسوف یونان باستان بود که در یک بشکه زندگی می‌کرد و ایده‌های پوچ گرایی و انیمالیسم را ترویج کرد.

مشهور است که زمانی که اسکندر کبیر از او پرسید که بیش از همه چه چیزی در دنیا می‌خواهد، پاسخ داد: «اینکه از جلوی آفتاب من کنار بروی» که این خود یک اختلال روانی عجیب و غریب است.

سندروم دیوژن با بی‌توجهی شدید نسبت به خود، انزوا طلبی و جمع کردن بیش از حد خرت و پرت‌ها شناخته می‌شود.

این سندروم بیشتر در افراد پیر دیده می‌شود و در واقع یک نام غلطی برای آن انتخاب شده، زیرا دیوژن زندگی زاهدانه‌ای داشت که از آن خوشحال بود و هیچ منبعی نیست که نشان دهد او نسبت به بهداشت شخصی خود بی‌اعتنا بوده است.

اختلال روانی عجیب و غریب

سندروم استکهلم

سندروم استکهلم یک واکنش روانی است که گاهی در گروگان ربوده شده دیده می‌شود. گروگان بدون توجه به موقعیت خطرناکی که در آن قرار دارد نشانه‌هایی از دلسوزی، وفاداری یا حتی مشارکت داوطلبانه با گروگان‌گیر را نشان می‌دهد.

در موارد دیگری از جمله کسانی که مورد خشونت همسر، تجاوز جنسی و آزار کودکان قرار می‌گیرند نیز دیده می‌شود. بعد از دزدی در یکی از بانک‌های استکهلم این اختلال «سندروم استکهلم» نام گرفت.

در این اختلال روانی عجیب و غریب، قربانیان از نظر احساسی به سارقان وابسته شدند و حتی بعد از شش روز آزادی از آن‌ها دفاع کردند و از شهادت علیه آن‌ها خودداری کردند. بعد‌ها پس از محاکمه و زندانی شدن این باند، یکی از آن‌ها با زنی ازدواج کرد که او را گروگان گرفته بود.

یک نمونه مشهور سندروم استکهلم داستان «پتی هرست» دختر میلیونری است که در سال ۱۹۷۴ ربوده شد و با آدم ربایان احساس همدلی می‌کرد و بعد‌ها هم در یکی از سرقت‌ها با آن‌ها مشارکت کرد.

سندروم لیما

این اختلال روانی عجیب و غریب درست برعکس اختلال روانی استکهلم است، در این سندروم گروگان‌گیر‌ها نسبت به نیاز‌ها و خواهش‌های گروگان‌های خود احساس همدلی می‌کنند. بعد از یک گروگان گیری در سفارت ژاپن در لیما که ۱۴ نفر صد‌ها نفر را گروگان گرفتند این سندروم، سندروم لیما نام گرفت.

گروگان‌ها شامل دیپلمات‌ها، مقامات دولتی و نظامی و بازرگانان بسیاری از کشور‌ها بودند که در آن زمان آن‌جا حضور داشتند.

پس از چند روز گروگان‌گیر‌ها بیشتر گروگان‌های خود را بدون توجه به اهمیت آن‌ها  از جمله رئیس جمهور آینده پرو و مادر رئیس‌جمهور فعلی را آزاد کردند. بعد از ماه‌ها مذاکرات ناموفق همه گروگان‌های باقی مانده توسط کماندوهای پرو آزاد شدند اگرچه یکی از آن‌ها کشته شد.

توهم کاپگراس (Capgras Delusion)

توهم کاپگراس یک اختلال روانی نادر است. در آن شخص تصور می‌کند یکی از افرادی که می‌شناسد که معمولا همسر یا یکی دیگر از بستگان نزدیک فرد مبتلا هستند با یک چهره آشنای دیگر جایگزین شده است.

این توهم بیشتر در بیمارانی با سابقه شیزوفرنی دیده می‌شود هرچند در افراد مبتلا به زوال عقل یا پس از جراحی مغز هم دیده می‌شود. پارانویای ناشی از این بیماری آن را ابزار رایجی در کتاب‌ها‌ی علمی تخیلی و فیلم‌ها کرده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۵ جمجمه جعلی و شگفت‌انگیز تاریخ! را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۴۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۵۸ ب٫ظ

    خدا همه بیمارها رو شفا بده بخصوص بیمارهای روحی و روانی رو

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۰۵ ق٫ظ

    جالب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…