حلوا گردویی اصیل تبریزی با تمام نکات

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گردو منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی ازجمله ویتامین B6، ویتامین E و ... بوده و برای بهبود عملکرد مغز، کاهش بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان سلامت پوست و مو مفید است. کنجد در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشارخون، مبارزه با سرطان و تنظیم هورمون‌ها اهمیت دارد.
حلوا گردویی

حلوا گردویی یکی از قدیمی‌ترین سوغات‌های تبریز است. این شیرینی سنتی، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چای سرو می‌شود، اما می‌توانید آن را به همراه نان، به‌عنوان یک صبحانه‌ مفصل و مقوی هم‌میل کنید. خوردن این حلوای خوشمزه در وعده صبحانه باعث می‌شود تا بخشی از انرژی موردنیاز بدن خود را در طول روز تامین کنید، چراکه این دسر بسیار مقوی بوده و شامل گردو و کنجد است.

نکته جالب در مورد این شیرینی جذاب این است که برای تهیه آن به مواد اولیه زیادی نیاز نخواهید داشت و احتمالا همین حالا بیشتر مواد موردنیاز برای تهیه آن را در منزل دارید. فقط کافی‌ است یک‌بار این شیرینی خوشمزه را درست کنید تا طرفدار دائمی آن شوید. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

  • گردو (آسیاب شده) یک پیمانه
  • برنج نیم دانه دو پیمانه
  • کنجد (آسیاب شده) نصف پیمانه
  • روغن مایع سه‌چهارم پیمانه
  • شکر یک و نیم پیمانه
  • پودر نارگیل به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

مرحله اول

این حلوای مقوی و خوشمزه را می‌توانید در کنار یک لیوان چای خوشرنگ سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. ‌برای تهیه حلوا گردویی، ابتدا باید برنج نیم دانه را بشویید. سپس آن در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید. اجازه دهید برنج به مدت ۲ ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم

پس از گذشت ۲ ساعت، یک قابلمه روی حرارت گذاشته و روغن مایع را در آن بریزید‌. سپس برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید. گردو‌ها را آسیاب کرده و کنار بگذارید. کنجد را به همراه گردوی آسیاب شده به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت بگذارید. مواد را خوب تفت دهید. سپس یک پارچ را آب کنید. شکر را به آب پارچ اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله سوم

آب و شکر را به قابلمه اضافه ‌کرده و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بپزد. هرچند وقت یک‌بار برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. پس‌ازاینکه برنج به غلظت رسید، در قابلمه را برداشته و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا برنج ته نگیرد‌. یک سینی را باکمی کره یا روغن چرب کنید. هنگامی‌که آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سینی‌ چرب‌شده بریزید و با یک قاشق سطح آن را صاف کنید.

مرحله چهارم

پس از صاف کردن سطح سینی، آن را کنار بگذارید تا حلوا کاملا سرد شود. سپس با یک چاقوی تیز حلوا را به شکل لوزی‌ها یا مربع‌های یک اندازه برش دهید. روی حلوا گردویی را با پودر پسته، پودر نارگیل و کنجد تزئین کنید. حالا حلوا گردویی اصیل تبریزی شما آماده است. نوش جان!

چند نکته برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

  • در صورت تمایل می‌توانید در مرحله سوم، یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده به مواد حلوا گردویی اضافه کنید.
  • به‌جای برنج، در صورت تمایل می‌توانید از آرد برنج استفاده کنید.
  • خوردن این شیرینی لذیذ به دلیل اینکه طبع گرمی دارد، در این روزهای همه گیری کرونا در کنار چای بسیار مقوی است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب دستور شیر برنج عسلی فوری و خوش‌طعم را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…