از قطعه قطعه کردن مردگان تا چند شوهری در تبت!

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تبت سرزمین وسیعی واقع در شمال رشته کوه هیمالیا است. این مطلب را تا آخر بخوانید تا حقایقی را از تبت کشف کنید که پیش از این تصورش را هم نمی‌کردید.
عقاید عجیب مردم تبت

تبت سرزمین وسیعی واقع در شمال رشته کوه هیمالیا است که ساکنین آن در سال ۱۹۵۱ طی جنبش آزادی‌خواهانه خود به سرزمینی خودمختار از چین تبدیل شدند و کماکان در مسیر استقلال طلبی قرار دارند. زندگی در این سرزمین عجیب، پیرو قوانین و سبک زندگی منحصر به فردی است که سبب می‌شود تا هیچ کشور یا سرزمینی نظیر آن وجود نداشته باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا با عقاید عجیب مردم تبت آشنا شوید.

عقاید خاکسپاری

عقاید خاصی برای خاکسپاری مردگان در تبت وجود دارد. یکی از این عقاید که خاکسپاری آسمانی (sky burials) نام دارد به این صورت است که افراد را پس از مرگ قطعه قطعه می‌کنند و تکه‎‌ها را در جایی قرار می‌‌دهند که در دسترس لاشخورها باشد؛ لاشخورهایی که تکه‌های اجساد را به بهشت می‌برند.

پوشش گیاهی در تبت

تبت، جایی است که چیزی در آنجا رشد نمی‌کند. البته گیاه جو را می‌توان تنها کشت مهم این سرزمین به‌شمار آورد که در فصل بهار کاشته می‌شود و در تابستان درو می‌شود. در کل رژیم و دستورغذایی ساکنین تبت بسیار خاص و متفاوت است که دلیلش، سبک زندگی منحصر به فرد آن‌هاست.

با وجود رودهای بزرگ و منابع آبی متعدد، ساکنین تبت از هیچ نوع جاندار دریایی تغذیه نمی‌کنند. در واقع تبتی‌ها بر این باور هستند که ناگا (naga)، یکی از خدایان‌ در آب‌ها زندگی می‌کند و آزردن هرگونه مخلوق دریایی جایز نیست که خود این نیز جزو عقاید عجیب در تبت به‌شمار می‌رود.

پس از قطب شمال و جنوب، تبت سومین مکانی محسوب می‌شود که بیشترین میزان آب آشامیدنی را در خود ذخیره کرده است. به همین جهت است که به تبت قطب سوم نیز گفته می‌شود.

کوه کایلاش مکانی برای عقاید عجیب مردم تبت

کوه کایلاش که به کوه مقدس نیز شهرت دارد، دارای ۴ منظره متفاوت (که از آن به عنوان چهره نیز یاد می‌کنند)، مکانی مقدس برای ۴ دین مختلف (بودائیسم، جینیسم، دین هندو و بونیسم) است و همچنین کوهی است که ۴ رود بزرگ تبت از آن نشأت می‌گیرد. به دلیل مقدس بودن این کوه و ممنوعیت‌هایی که تبتی‌ها برای تردد از آن ایجاد کرده‌اند، تا کنون هیچ شخصی موفق به فتح کایلاش نشده است.

دین در تبت

در تبت بیش از ۷۰۰۰ صومعه بودایی وجود دارد و این بدان معناست که هیچ کشور و سرزمین دیگری به اندازه تبت صومعه بودایی ندارد. تقریبا بیش از ۹۰ درصد ساکنین تبت به آیین بوداییسم اعتقاد دارند.

بوداییسم در تبت تنها یک دین نیست، بلکه اعتقاد تبتی‌ها به بودا در سبک زندگی آن‌ها نیز رخنه کرده است. بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند برای درک و تحقیق پیرامون این مکتب، تبت بهترین مقصد خواهد بود.

عقاید عجیب مردم تبت

پس از انسان‌ها، یاک (yak) مهمترین جاندار حاضر در این سرزمین به‌شمار می‌رود. یاک‌ها که به آن غژگاو نیز می‌گویند، گونه‌ای از گاوسانان هستند که بیشتر در نواحی تبت و مغولستان می‌زیستند. ساکنین تبت از شیر، گوشت، پوست و پشم این جاندار استفاده می‌کنند.

چند شوهری

تبت یکی از معدود جاهایی است که چند شوهری در آن رواج دارد. معمولا یک زن با چند برادر یک خانواده ازدواج می‌کند (چند شوهری برادرانه). چند شوهری به این دلیل در تبت رواج دارد که منابع طبیعی و زمین‌های قابل استفاده محدود است. افراد با این اقدام شانس حفظ دارایی و بقای فرزندان را افزایش داده و از طرفی هم با این اقدام نرخ تولید مثل را کاهش می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب قانون این کشور اجازه می‌دهد برهنه رانندگی کنید! را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۰۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۳۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۲۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۰ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…