خانه طباطبایی‌ها، عروس خانه‌های ایران

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه طباطبایی‌ها یکی از بناهای دیدنی و قدیمی شهر کاشان است که به علت نوع معماری خاص و زیبایی بی‌نظیرش مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
خانه طباطبایی ها در کاشان

کاشان را می‌توان شهر خانه‌های قدیمی دانست. از میان خیل این خانه‌ها، این بار اما سری به یکی از بدیع‌ترین خانه‌های این شهر زده‌ایم که نشان‌دهنده شاهکار هنر معماری در گذشته است. خانه طباطبایی ها در کاشان در محله سلطان امیر احمد. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

خانه طباطبایی‌ها در کاشان

این خانه در یکی از محله‌های قدیمی شهر قرار گرفته است. معمار این بنا، شخصی به نام علی مریمی کاشانی بوده است. این شخص، از معمارهای بنام شهر کاشان است که در قرن سیزدهم زندگی می‌کرده است و به غیر از این خانه، ساخت بناهای معروف زیاد دیگری را هم مثل خانه بروجردی‌ها و خانه امین‌الدوله بر عهده داشته است. البته سنگ بنای این عمارت را سید جعفر طباطبایی گذاشته و به همین دلیل، خانه به نام او ثبت شده است.

خانه طباطبایی های کاشان

در ابتدای هشتی خانه، ۲۰ پله وجود دارد که باید از آن‌ها پایین بروید تا به حیاط خانه برسید. بعد از گذر از این ۲۰ پله وارد حیاط بزرگ و دلنشین خانه می‌شوید که با استخر بزرگ و زیبایی تزئین شده است. در دو طرف این حوض بزرگ هم شش باغچه هشت ضلعی به چشم می‌خورد که باعث زیباتر شدن حیاط شده است.

سبک معماری خانه طباطبایی

خانه طباطبایی ها

سبک معماری این خانه را می‌توان اندرونی دانست. قرار گرفتن باغچه خانه در گودی باعث استحکام بیشتر این بنا و مقاومت بیشتر آن در برابر زلزله شده است. همین موضوع یعنی قرار گرفتن بنا در داخل خاک باعث می‌شود که هم آب‌رسانی راحت‌تر انجام شود و هم خانه به‌صورت عایق عمل کند، یعنی نه زود سرد می‌شود و نه گرم. این یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خانه تاریخی است.

علاوه بر این، نکته جالبی که در معماری خانه طباطبایی ها در کاشان وجود دارد، حجاب‌دار بودن آن است، به این معنا که به‌خاطر اعتقادات دینی و اسلامی خانه طوری ساخته شده است که فضای داخلی خانه از بیرون قابل دیدن نیست.

قسمت داخلی خانه

داخل این خانه اتاق‌های زیادی هست که در اتاق مرکزی آن، یک سرداب بزرگ دارد و به دلیل نوع معماری خاصی که دارد، در فصل گرما ۱۵ درجه اختلاف دما با داخل و بیرون آن دارد.

خانه طباطبایی

خانه طباطبایی، از بناهای باارزش ایران و شهر کاشان است که حالا در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. تا حالا ۲ بار مرمت و بازسازی شده است. این خانه یکی از بهترین دیدنی‌های کاشان محسوب می‌شود و هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به شازند منزلگاه چشمه‌های خروشان و غاری مخوف مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۱۸ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…