شرایط پرداخت بدهی‌های فرد فوت شده

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هرگاه کسی فوت می‌کند، ممکن است اموال یا بدهی‌هایی را برای بازماندگان خود بر جای بگذارد. اما سوالی که به وجود می‌آید این است که پرداخت بدهی فرد فوت شده چگونه است؟
شرایط پرداخت بدهی فرد فوت شده

زمانی‌که فردی فوت می‌کند، اموالی را از خود به جای گذاشته و این دنیا را ترک می‌کند و برای همین به اموال و بدهی‌های باقی‌مانده از متوفی، اصطلاحا ترکه یا ماترک می‌گویند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط پرداخت بدهی فرد فوت شده می‌پردازیم.

بدهی‌های فرد فوت شده چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر دارایی‌های متوفی بیش از میزان بدهی‌هایی که باقی گذاشته است باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید زیرا از میزان دارایی‌ها، بدهی‌های او پرداخت می‌شوند و سپس باقی اموال بین ورثه تقسیم خواهد شد.

اگر فرد فوت شده بدهی داشته باشد، وراث حق تقسیم اموال را تا قبل از پرداخت بدهی‌ها ندارند، بلکه آن‌ها مکلف هستند ابتدا بدهی‌ها را پرداخت کنند و سپس باقی‌مانده مال را بین خود تقسیم کنند.

مطابق قانون، ورثه ملزم نیستند غیر از ترکه ( اموال باقی مانده از متوفی) چیزی به طلبکاران بدهند و اگر ترکه برای ادای تمام دیون کافی باشد، ترکه مابین تمام طلبکاران به نسبت طلب آن‌ها تقسیم می‌شود، مگر این‌که ورثه ترکه را بدون شرط و به صورت مطلق قبول کرده باشند که در این صورت مسئول خواهند بود.

بدهی متوفی

وقتی فرد فوت می‌کند، دیون و بدهی وی چه حال (دینی است که پرداختش مدت ندارد و می‌بایست فور‌ی پرداخت شود) و چه موجل (دینی است که پرداختش مدت دارد)‌ باید فوری پرداخت شوند. به‌طور مثال هرگاه شخصی به فردی یک میلیون بدهکار باشد که باید یک سال دیگر پرداخت کند، ولی بدهکار دو ماه بعد از دریافت فوت کند، طلبکار می‌تواند بعد از فوت طلب خود را از ترکه متوفی دریافت کند.

اگر فردی یا افرادی از متوفی طلب داشته باشند و در ازای این طلب از وی، وثیقه یا حق رهنی گرفته باشند، با فوت بدهکار می‌توانند بدهی خود را از محل وثیقه یا رهن وصول کرده و از این جهت مقدم بر همه بستانکاران و طلبکاران می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوق زن در طلاق توافقی را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۸ ق٫ظ

    مطالب بسیارعالی بودن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …