شرایط فسخ قرارداد ملک چیست؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فسخ قرارداد یکی از اتفاقات ناگزیری است که به دلایل مختلف برای هر قراردادی ممکن است پیش آید، که در مورد قراردادهای ملکی هم اتفاق می‌افتد.
شرایط فسخ قرارداد ملک

عوامل زیادی برای فسخ یک قرارداد خرید، رهن و اجاره ملک وجود دارد. بنابراین تا آخرین لحظات قبل از امضای قرارداد، ممکن است به دلایل مختلفی از سوی خریدار یا فروشنده، قرارداد لغو شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط فسخ قرارداد ملک می‌پردازیم.

فسخ قرارداد به چه معنا است؟

پایان دادن به قرارداد توسط یکی از دو طرف یا شخص‌ثالث را فسخ قرارداد می‌گویند. قانون در مواردی برای جلوگیری از ضرری که به‌طور ناخواسته از قرارداد، متوجه یکی از دو طرف معامله است، به‌طور مستقیم به او حق می‌دهد که بتواند با فسخ قرارداد، از ضرر مذکور جلوگیری کند.

فسخ قرارداد ملک چه شرایطی دارد؟

  • فسخ قرارداد باید توسط کسی انجام شود که از نظر سن و عقل به ‌اندازه‌ کافی قابل‌اعتماد و موجه باشد.
  • اگر تصمیم به فسخ قراردادتان گرفته‌اید، باید برای آن دلیل موجهی داشته باشید. صرف پشیمانی بدون دلیل موجه، پذیرفتنی نیست.
  • اگر ملکی را بخرید و بعد از عقد قرارداد و پرداخت پول متوجه شوید که آن‌چه خریده‌اید ایراداتی دارد، می‌توانید به دلیل غبن در معامله، اقدام به فسخ قرارداد کنید. اما اگر پول را به‌طور کامل پرداخته‌اید و بعد متوجه چنین اشکالی در ملک شده‌اید، می‌توانید این موضوع را به دادگاه ببرید. در این‌صورت بعد از صدور حکم می‌توانید تفاوت قیمت را طبق نظر کارشناس از فروشنده درخواست کنید.

فسخ قرارداد ملک

فسخ قرارداد اجاره

  • باید حق فسخ قرارداد ملک در قولنامه شما ذکر شده و به امضای شما و طرف قرارداد رسیده باشد. در صورت بی‌توجهی به این موضوع در متن قرارداد، ممکن است امکان فسخ معامله را نداشته باشید.
  • اگر صاحب‌خانه ملک را به شخص دیگری بفروشد، مالک قبلی یا جدید نمی‌تواند مستاجر را مجبور به تخلیه‌ ملک کند مگر این‌که چنین شرطی در زمان عقد قرارداد در قولنامه ذکر شده باشد.
  • یکی از شروط مهم در قرارداد اجاره‌خانه این است که اگر هر کدام از طرفین، تمایل به فسخ قرارداد پیش از موعد را داشته باشند، باید حداقل یک یا دو ماه پیش از برهم زدن معامله این موضوع را به‌ طرف دیگر اعلام کنند. البته در این‌صورت هم فسخ‌کننده باید خسارت فسخ قرارداد را بپردازد.
  • یکی از مهم‌ترین دلایل مستاجران برای فسخ قرارداد اجاره این است که ملک مورد اجاره ایرادات عمده‌ای دارد که موقع بازدید از منزل، صاحب‌خانه به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است. در این شرایط چون مستاجر باید برای رفع این ایرادات هزینه کند تا ملک قابل‌سکونت شود، می‌تواند اقدام به فسخ معامله کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا بهتر است اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۱ ق٫ظ

    ممنون بی نظیربود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …