شازند منزلگاه چشمه‌های خروشان و غاری مخوف

۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهرستان شازند یکی از بخش‌های استان مرکزی است که قدمتی مربوط به دوره قاجاریه دارد. این شهرستان مکان‌های دیدنی و چشمه‌سارهای جذابی دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.
شهرستان شازند

شهرستان شازند در جنوب غربی استان مرکزی واقع شده است. از جنوب و جنوب غربی به (استان لرستان) و از غرب به شهرستان ملایر (استان همدان) محدود می‌شود. قدمت شهر شازند به دوره قاجاریه می‌رسد. این شهر در زمان قاجار به نام ادریس‌آباد شناخته شده است. بعد از عبور راه‌آهن سراسری از این ده و احداث ایستگاه به علت وجود کوهی که در کنار ایستگاه قرار داشت نام آن را شازند گذاشتند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر درباره بخش‌های گردشگری آن بدانیم.

چشمه کیخسرو

چشمه کیخسرو یا بلاغ حک، در هفت کیلومتری شمال غرب شازند، در دامنه جنوبی کوه راسبند، در کنار کوه بلاغ واقع شده است. این چشمه، از نوع کارستیکی محسوب می‌شود. چشمه بلاغ حک از مکان‌های اسطوره‌ای ایران به شمار می‌رود. بنا به قولی کیخسرو قبل از اینکه به غار پناه ببرد، خود را در این چشمه شست‌وشو داده و سپس به غار پناه برده است.

شهرستان شازند اراک

چشمه عمارت

چشمه عمارت چندین چشمه دارد که در روستای عمارت در ۲۶ کیلومتری جنوب شازند و در مسیر شازند – خمین قرار گرفته است. تعداد این چشمه‌ها زیاد است، به‌طوری‌که داخل مسجد، محوطه مسجد و منازل مسکونی، آب از زمین خارج می‌شود. آب این چشمه‌ها در دریاچه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع انباشته شده و محلی برای شنا و بازی کودکان منطقه است.

امامزاده عبدالله سورانه

امامزاده عبدالله ابن احمد روستای سورانه در دل کوهپایه‌های قله سر به آسمان کشیده شهباز بلندترین قله استان مرکزی واقع شده است. این بقعه در دامنه سرسبز و در مجاورت یک چشمه‌سار طبیعی قرار دارد و به زبان محلی به این موقعیت قبه چشمه می‌گویند.

غار سوله خونزا

این غار در کوه‌های «شمس‌آباد» واقع شده و نزدیک‌ترین راه آن از طریق جاده اراک – شازند، در تقاطع راه روستای «قدمگاه» قرار دارد. در طرف راست دیواره سنگی کوه، دهانه اولیه غار نمایان است و دهانه دوم در ارتفاعات بالاتر دیده می‌شود. نام سوله خونزا یا «سوله خونزاب» به معنی «سوراخ خانه چشمه‌دار» است.

شازند اراک

پیست اسکی شازند

پیست اسکی شازند که در ارتفاع ۲۷۶۰ متری در ۲۵ کیلومتری شهر شازند و ۵۵ کیلومتری اراک در استان مرکزی واقع شده است. با مسیری به طول ۶۰۰ متری از امکاناتی نظیر سه دستگاه تله‌سیژ و رستوران برخوردار است. پیست شازند تنها در فصل زمستان و بهار فعال است و از استان‌های همدان و لرستان نیز گردشگر جذب می‌کند.

روستای رضا آباد سربند

شهرستان شازند استان مرکزی

روستای رضاآباد در ۸۰کیلومتری جاده اراک – بروجرد واقع شده است. این روستا قدمتی چهارصد ساله دارد. روستای رضاآباد با طبیعت زیبا و چشمه‌سارهای بسیار محلی بکر برای گردشگران فراهم کرده است. این چشمه‌ها از بریدگی و شکاف صخره‌ها به بیرون جاری است. شقایق وحشی، گل‌های لاله واژگون و بوته‌های سوسن و سنبل در فصل بهار چشم‌انداز بسیار زیبایی به ارتفاعات اطراف چشمه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به گورستان ایستاده کودکان در ارگ بم مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

  2. تاقانه

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۰۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…