راز نفرین فرعون معروف مصر چیست؟

۱۸
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تقریبا با اطمینان می‌‎توان گفت که یکی از اولین شخصیت‌های تاریخی که ما شناختیم، فرعون‌های مصری و اهرام ثلاثه و داستان‌های افسانه‌ای است که حول و حوش آن‌ها وجود دارد. اما این افسانه‌ها ممکن است که حقیقت داشته باشند.
نفرین فرعون

اولین چیزی که بعد از نام فراعنه به ذهن ما می‌آید اهرام مصر، نفرین مقبره‌ها و مومیایی‌هایی است که بعد از هزاران سال دوباره زنده می‌شوند. البته که بخش بزرگی از این تصویر ذهنی را مدیون هالیوود هستیم. فیلم‌های زیادی هستند که دقیقا همین موارد را بارها برای ما به تصویر کشیده‌اند. در کنار همه این‌ها، مستندهایی داریم که با دیدی علمی‌تر باز هم پیچیدگی‌های رمز و راز گونه اهرام را به رخ ما می‌کشانند. با مجله دلتا همراه باشید تا به راز نفرین فرعون بپردازیم.

توت‌عنخ‌آمون

توت‌عنخ‌آمون آخرین پادشاه از هجدهمین سلسله پادشاهی مصر است. این پادشاه که حدود ۱۷ سال عمر کرد، در زمان تولد، توت‌عنخ‌آتن نامیده می‌شد؛ اما بعدها نام توت‌عنخ‌آمون را برای خود انتخاب کرد.

او فرزند آخن‌آتن و بانوی جوانی است که براساس آزمایش DNA خواهر آخن‌آتن است. جسد مومیایی شد هر دوی آنها در یکی از مقبره‌ها کنار یکدیگر قرار داده شده بود. توت‌عنخ‌آمون وقتی حدود ۸ یا ۹ سال سن داشت به حکومت رسید و حدود ۹ سال حکومت کرد.

پادشاه توت، نائب‌السلطنه‌ای به نام آی داشت که بعد از مرگش جانشین او شد.

توت‌عنخ‌آمون در طی زندگی کوتاهش، مشکلات سلامتی بسیاری داشت. آزمایش‌هایی که روی جسد مومیایی شده‌اش انجام شده نشان می‌دهد که یکی از پاهای این پادشاه از دیگری کوتاه‌تر بوده و او همیشه از عصا استفاده می‌کرده است. علاوه بر آن، به شکل مادرزاد دچار کژپشتی (انحنای ستون فقرات) بوده و بارها مالاریا گرفته است.

نفرین فرعون

نفرین از کجا آغاز شد؟

در سال ۱۹۲۲، هاوارد کارتر(باستان‌شناس انگلیسی)، آرامش مقبره توت‌عنخ‌آمون را برهم زد. اکتشافی که در را به روی مقبره‌ای ۳۳۰۰ ساله باز کرد و حس و حال رمزگونه آن دنیا را به تخیل کشاند.

ناگهان همه توجه‌ها به سمت مصر و تاریخ آن رفت. به سمت پسر کم سن و سالی که همراه با نشانه‌هایی از ثروتش در یک مقبره قرار داده شده بود. در این اکتشاف، بیش از ۵۰۰۰ اثر بیرون کشیده شد که یکی از آنها ماسک توت‌عنخ‌آمون است. این ماسک امروزه نمادی از فراعنه مصر و داستان‌های پس آن‌ها است. اما در پی مرگ چندین نفر از کسانی که در پروژه بیرون کشیدن و کشف مقبره شرکت داشتند، شایعه‌های نفرین فرعون شروع شد.

داستان از آنجا شروع شد که بعد از باز کردن در مقبره و در یکی از روزهای اکتشاف، هاوارد کارتر از یکی از کارگران می‌خواهد بسته‌ای را از خانه‌اش به محل اکتشاف بیاورد.

وقتی این کارگر وارد خانه هاوارد می‌شود، می‌بیند که در قفس قناری هاوارد، یک مار کبری است. برای مصریان، مار کبری موجودی افسانه‌ای و نمادی از خاندان سلطنتی است.

این اولین جرقه شروع نفرین فرعون بود. مردم می‌گفتند که فراعنه از کارتر به دلیل برهم زدن آرامششان خشمگین هستند. مدت زیادی نگذشته بود که لرد کارنارون (اشراف‌زاده انگلیسی که حامی مالی این اکتشاف بود) در اثر حشره‌گزیدگی دچار عفونت شد و ناگهان از دنیا رفت.

دستبند طلا و نفرین حک شده روی آن

در سال ۱۹۲۵، انسان‌شناسی به نام هنری فیلد روایت کرد که زمان بازدید از محل اکتشاف، یک دست مومیایی با دستبندی طلا دیده است که به یکی از دوستان کارتر هدیه شده است.

روی این دستبند این جمله حک شده بود، “نفرین بر کسی که بدن من را حرکت دهد. بر او آتش، آب و مریضی خواهد آمد”. چندی بعد از این اتفاق، خانه این دوست در آتش سوخت.

کارتر هرگز این اتفاقات را نپذیرفت. او معتقد بود که تمام این شایعات، نتیجه هیجان آنچه کشف شده و خرافات است. اما صحبت‌های کارتر هرگز سیر مرگ‌هایی که به این مقبره نسبت داده می‌شد را تغییر نداد. مردم همچنان مرگ آدم‌های مرتبط با پروژه را به نفرین فرعون نسبت می‌دهند.

نفرین فرعون چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا می‌دانید زردچوبه برای چه کسانی مضر است را بخوانید.

۱۸ دیدگاه

  1. جوادجوانمردی

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۲۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۷ ب٫ظ

  3. رجبی

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۱ ق٫ظ

    بسیار خوب و جالب و حتما ارزش وقت گذاشتن ومطالعه را دارد

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۱۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۵۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۴۹ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۳۴ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۰۶ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۴۴ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۲۸ ق٫ظ

  15. ناشناس

    ۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    عالی،ازاین نوع اطلاعات مستندازگذشته های دورخیلی جالب هستش،به امیدادامه راه

    پاسخ

  16. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۵ ب٫ظ

  17. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۷:۱۶ ب٫ظ

  18. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…