مزایای تنظیم قرارداد اجاره در دفاتر اسناد رسمی

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند سند رسمی هستند و قانون و حاکمیت کشور از این اسناد حمایت می‌کنند.
تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی

زمانی‌که یکی از طرفین قرارداد اجاره، اقدام به انعقاد قرارداد اجاره می‌کند علاوه‌بر قراردادی که به‌صورت عادی یا در یکی از دفاتر املاک تنظیم می‌نمایند می‌تواند با حضور در یکی از دفاتر اسنادرسمی نسبت به انعقاد قرارداد اجاره رسمی اقدام نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی می‌پردازیم.

تنظیم اجاره نامه در دفتر اسنادرسمی

مانند مزیت‌هایی که همه اسنادرسمی از حیث اعتبار و پشتیبانی‌های قانونی از جمله غیر‌قابل تردید و انکار بودن دارند، سند رسمی اجاره‌نامه نیز مانند سایر اسناد رسمی قابلیت اجرا از طریق اداره اجرای اسناد رسمی را دارد. این امتیاز ویژه، در مورد وصول مطالبات قرارداد اجاره و تخلیه مستاجر طبق قانون، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

تخلیه ملک از طریق اجرای اسنادرسمی

همان‌طور که ذکر شد طرفین قرارداد اجاره می‌توانند علاوه‌بر تنظیم اجاره‌نامه عادی یا بدون آن با حضور در دفتر اسنادرسمی نسبت به تنظیم اجاره‌نامه رسمی اقدام نمایند.

در این‌صورت با پایان زمان قرارداد اجاره یا با احراز شرایطی که در قرارداد ذکر شده است یا شرایطی که در قوانین مربوطه پیش‌بینی شده است مالک می‌تواند با حضور در همان دفتر اسنادرسمی‌ که قرارداد اجاره را ثبت نموده است درخواست تخلیه ملک از طریق اجرای اسنادرسمی را ارائه نماید.

دفترخانه مذکور نیز ملزم است با دریافت هزینه‌ای، درخواست مکتوب مالک را به همراه اجاره‌نامه و سایر مدارک لازم به اداره اجرای ثبت اسنادرسمی محل اجرا بفرستد. مالک می‌تواند با دریافت نوبت الکترونیکی در موعد مقرر در این اداره حاضر شود و مراحل اجرای آن را پیگیری نماید.

در این مرحله اداره اجرای اسنادرسمی به مستاجر اخطار می‌نماید ظرف مدت مشخصی ملک را تخلیه و به موجر برگرداند.

تنظیم اجاره نامه

چنانچه مستاجر نسبت به انجام این کار اقدامی نکند مامورین ذی‌صلاح با دستور این اداره نسبت به تخلیه مستاجر از ملک و تحویل آن به مالک اقدامات قانونی را انجام می‌دهند.

نکته قابل توجه این است که برخلاف باور غلطی که بین مردم وجود دارد، قراردادی با کد رهگیری که در دفاتر مشاورین املاک تنظیم می‌شود یک قرارداد رسمی نیست و از حیث عادی بودن تفاوتی با قرارداد اجاره‌ای که در خانه یا محل کار یا توسط یک وکیل بین طرفین تنظیم می‌شود ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قولنامه دستی خود را جدی بگیرید  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …