عجیب‌ترین زبان‌هایی که هنوز در دنیا وجود دارند!

۱۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جالب‌ترین و پیشرفته‌ترین راه ارتباطی که بشر تا به حال توانسته است استفاده کند و همگی با استفاده از توانایی‌های خودش است، زبان است.
زبان های عجیب دنیا

با شکل‌گیری نخستین فرم زبان در انسان‌های اولیه تا عصر امروزی دست کم ۳۱۰۰۰ زبان مختلف در جهان ایجاد شده است، که به طبع بسیاری از آن‌ها به فراموشی سپرده ‌شده‌اند یا تحت تاثیر عوامل مختلف جایگزین یک زبان قوی و پرکاربردتر شدند. در این مطلب با مجله دلتا همراه باشید تا به معرفی زبان های عجیب دنیا بپردازیم.

مورا پیراها، تنها زبان بدون اعداد

پیرا‌ها نام قبیله‌ای کوچک در آمازون است که ساکنین آن با یکی از ابتدایی‌ترین زبان‌های ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. چرا که در زبان مورا پیراها که یکی از زبان های عجیب دنیا است نه رنگی وجود دارد، نه کلماتی که زمان گذشته و آینده را مشخص کند و از همه عجیب‌تر در این زبان هیچ عددی وجود ندارد!

مثلا اگر مادری صاحب ۶ فرزند باشد، نمی‌تواند بگوید چند فرزند دارد و از واژه «بسیار» استفاده می‌کند. اگر مردی به ماهیگیری برود و کمتر از ۳ ماهی صید کند از واژه «کم» استفاده می‌کند. همچنین دامداران تعداد حیوانات خود را نمی‌دانند، سن برای آن‌ها تعریف نشده است و هیچ تعریفی از ریاضیات از دید آن‌ها وجود ندارد. زبان مورا پیراها به استناد از تحقیقات دانشگاه MIT آمریکا تنها زبان زنده و بدون عدد در جهان است.

زبان های عجیب دنیا

یوپیک، سخت‌ترین زبان دنیا

اگر فکر می‌کنید که زبان آلمانی یا چینی برای یادگیری دشوار است، نیم‌نگاهی به زبان یوپیک داشته باشید. در آن یک جمله طولانی را می‌توان دریک کلمه خلاصه کرد.

مثلا به این کلمه که به زبان یوپیک نوشته شده است نگاهی بیندازید:

Tuntussuqatarniksaitengqiggtuq
اکنون به معنای این کلمه در زبان فارسی توجه کنید: «او هنوز نگفته بود که می‌خواست دوباره به شکار گوزن برود».
خب همان‌طور که مشاهده کردید، یادگیری این زبان به هیچ عنوان آسان نخواهد بود! زبان یوپیک در ساکنین آلاسکا و شرق روسیه استفاده می‌شود و گفته می‌شود حدود ۷۵ درصد از ساکنین این دو تسلط کامل به یوپیک دارند.

پانی، زبان سرخپوست‌ها

پانی یک زبان پلی سنتتیک (ترکیبی) است که سرخپوست‌های آمریکایی‌ با آن صحبت می‌کنند. چیزی که این زبان را منحصربه‌فرد و البته دشوار می‌کند، تعداد محدود واژگان آن است. به‌طور دقیق‌تر زبان پانی تنها از ۸ واژه صدادار و ۹ واژه بی‌صدا تشکیل شده‌است که در مجموع این ۱۵ واژه باید تمامی نیازهای ارتباطی سرخ‌پوست‌ها را برطرف سازد. این بدان معناست که یک کلمه در زبان پانی می‌تواند بیش از ۱۰ واژه تکراری داشته باشد و حتی گاهی ۳۰ واژه تکراری در یک کلمه!

 سنتینلس، زبانی ممنوعه

سنتینلس یا سنتینلی نام قبیله‌ای دورافتاده در خلیج بنگال است که ساکنین آن زبانی با همین نام دارند. کمی پیش‌تر گفته شد که یادگیری زبان‌هایی مانند پانی و کوشتی لی دشوار و سخت است. اما زبان سنتینلی مرزهای خود را از سخت بودن فراتر گذاشته و یادگیری آن به قیمت جان متقاضیان تمام خواهد شد!

چرا که سنتینلس‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود اتباع خارجه به محل زندگی خود دارند و در صورت نزدیک شدن افراد خارجی با نیزه و تیرکمان به استقبال جان آنها می‌روند و سنتینلس یکی از ده مکان ممنوعه در جهان محسوب می‌شود.

این قبیله از بدو پیدایش به صورت منزوی باقی مانده و می‌توان گفت از زمان تشکیل این قبیله که بیش از ۶۰.۰۰۰ سال می‌گذرد، شخصی سفر به خارج یا داخل این قبیله را تجربه نکرده است. اما پژوهش‌های نه چندان دقیق تایید کرده است که زبان آن‌ها به دلیل ایزوله بودن ساکنین، همانند زبان نخستین انسان‌هایی است که در عصر سنگ زندگی می‌کردند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب قوم عجیبی که برای عبادت، بدنشان را سوراخ می‌کنند! را بخوانید.

۱۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۴۲ ق٫ظ

    خوشمان آمد.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۴:۵۰ ب٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۰۲ ب٫ظ

  4. روبینا

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    خیلی جالب بود.🏵🏵🏵

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۳ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۷ ب٫ظ

  6. خالد

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۲ ب٫ظ

    چه زبان ها شگفت انگیزی وجود دارد و شگفت انگیز تر از همه اینه که نمی دونند چند سالشونم اومم برای اینکه عدد در زبانشان وجود ندارد😲

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۹ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۹ ب٫ظ

  12. Delta fan

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ب٫ظ

    عالی بود. از زبان و اطلاعات عمومی بیشتر بزارید ممنون

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۲۴ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…