خواص بی‌نظیر عدس که همه باید بدانند!

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عدس برای سلامتی بسیار مفید است. عدس سرشار از پروتئین گیاهی، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین B9 و اسید فولیک است.
خواص عدس برای سلامتی

از فواید عدس می‌توان به بهبود دستگاه گوارش، کاهش فشارخون و درمان دیابت اشاره کرد. همچنین عدس جزو مواد غذایی خون‌ساز است و باعث درمان کم‌خونی می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی خواص عدس برای سلامتی خواهیم پرداخت.

رشد ماهیچه‌ها

اندام‌ها و ماهیچه‌های ما برای رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارند. عدس، به‌ویژه عدس جوانه‌زده، حاوی تمام اسیدهای آمینه‌ ضروری است که بدن‌ برای ساخت ماهیچه و عملکرد خوب لازم دارد.

کنترل دیابت

در بررسی‌های محققان مشخص شده است که از میان تمام گروه‌های مختلف غذایی، حبوبات بیش از همه، حاوی فیبر رژیمی هستند. عدس‌، مانند لوبیا و نخود، متعلق به خانواده‌ حبوبات است. فیبر رژیمی این مواد غذایی، مانند عدس به کنترل سطح قندخون کمک می‌کند. همچنین فیبر رژیمی، سرعت جذب غذا به‌ وسیله خون را کند می‌کند و سطح قندخون را ثابت نگه ‌می‌دارد.

خواص عدس

بهبود گوارش

از آن‌جایی‌‌که عدس حاوی فیبر رژیمی فراوان است، اگر به‌طور مرتب مصرف شود، باعث بهبود وضعیت گوارش می‌شود. همچنین حرکت روده را راحت می‌کند و درنتیجه از یبوست می‌کاهد.

سلامت قلب

عدس، به‌دلیل مقادیر ناچیز چربی، منبع ایده‌آلی از پروتئین است که می‌توان آن را بدون نگرانی از چربی‌های اضافی، مصرف و سلامت قلب را تامین کرد. همچنین عدس حاوی منیزیم است که در بهبود ماهیچه‌های قلبی_عروقی موثر است و فشارخون را پایین می‌آورد.

پیشگیری از سرطان

محققان متوجه شده‌اند که لکتین‌، نوعی پروتئین گیاهی است که تاثیری عالی روی سلول‌های سرطانی دارند. در حقیقت لکتین با سمی کردن سلول‌های سرطانی، آن‌ها را وارد مرحله آپوپتوز می‌کند. آپوپتوز به‌گونه‌ای از مرگ سلولی می‌گویند که طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول صورت می‌گیرد. لکتین به‌طور بالقوه، مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

بهبود سیستم عصبی

تا مدت‌ها تصور بر این بوده است که ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی روی عملکرد مغز اثری ندارند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد، وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد مغز به یک اندازه مهم است. طبق تحقیقی که محققان انجام دادند، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عدس برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید هستند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

یکی دیگر از خواص عدس برای سلامتی کاهش خطر ابتلا به آلزایمر است. عدس منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها، مانند ویتامین B3 است که نقش مهمی در بهبود وضعیت دستگاه‌های گوارش و عصبی دارد. این ویتامین فواید دیگری ازجمله کنترل کلسترول، کاهش خطر بیماری‌هایی مانند آلزایمر، آب مروارید، پوکی استخوان و دیابت نیز دارد.

سیستم عصبی سالم

تا مدت‌ها تصور بر این بوده است که ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی روی عملکرد مغز اثری ندارند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد، وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد مغز به یک اندازه مهم است. بنابر تحقیقی که محققان انجام دادند، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عدس برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید هستند.

سیستم عصبی سالم

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۷ بیماری که باعث افزایش وزن بی‌دلیل می‌شوند!

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۶ ب٫ظ

    خوب بوداستفاده کردم.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۱۳ ب٫ظ

  3. محمد

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۳۵ ق٫ظ

    بسیار زیبا و عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

      ممنون از حضور شما دوست عزیز

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۵۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۲۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۰ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…