صبحانه سالم از نگاه طب سنتی

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های برای صبحانه مناسب هستند؟
صبحانه سالم

در اهمیت خوردن صبحانه سالم بسیار تاکید می‌شود. عده‌ای بر این باورند که صرف خوردن شیرینی و چای برای این وعده غذایی مهم کافی است. در مقابل گروهی دیگر هم یک دل سیر از خوراکی‌های محبوبشان میل می‌کنند. اما در واقع چنین نیست. کیفیت غذایی که برای صبحانه میل می‌شود، حائز اهمیت است. دکتر علیرضا عباسیان _متخصص طب سنتی_ غذاها و نوشیدنی‌های مناسب برای صبحانه را معرفی می‌کند.

صبحانه مناسب

صبحانه؛ فقط صبح زود

یک تصور غلط اما رایج وجود دارد که فرد هرگاه از خواب بیدار شود و خوراکی بخورد، یعنی صبحانه خورده است. در‌حالی‌که صبحانه در طب سنتی غذایی است که صبح زود (تقریبا از پنج و نیم تا هشت صبح) تناول می‌شود و بعد از آن هم خوابی در کار نیست؛ یعنی بلافاصله کار و فعالیت روزانه شروع می‌شود. از نظر طب سنتی مهم‌ترین وعده‌های غذایی، صبحانه و شام هستند و خوردن یا نخوردن ناهار اهمیت چندانی ندارد. علم پزشکی هم این مطلب را ثابت کرده است؛ هورمون‌های کاتابولیزان که چربی‌های بدن را آب می‌کنند و در خون می‌ریزند، صبح و غروب بیشترین میزان ترشح را دارند.

غذای مناسب برای یک صبحانه سالم

بعضی خیال می‌کنند دستگاه گوارش هنگام خواب کار نمی‌کند و به همین علت از خوردن صبحانه بلافاصله بعد از بیدار شدن، امتناع می‌کنند. واقعیت خلاف این است؛ وقتی خواب هستیم، دستگاه گوارش تقویت می‌شود. بنابراین صبح‌ها حتی می‌توان خوراکی‌هایی را خورد که هضمشان دشوار است.

صبح‌ها باید غذاهایی با مزاج گرم بخورید تا بدن بتواند انرژی بالای لازم را برای یک روز پر نشاط تامین کند. درست است که باید در خوردن چربی و شیرینی احتیاط کرد. ولی صبح‌ها اشکالی ندارد اگر غذاهایی را میل کنید که چرب و شیرین هستند. خوردن کره و خامه و عسل که در فرهنگ غذایی قدیم جامعه هم بوده، مفید است. مصرف مقدار کمی گوشت هم بد نیست و فوائدی دارد.

مصرف سبزی ها و میوه‌ ها در ساعات ابتدایی صبح ممنوع است.

قهوه صبح

نوشیدنی‌ مناسب صبح

یک نوشیدنی گرم می‌تواند خواب‌آلودگی را از بین ببرد و برای انجام امور روزانه انرژی ببخشد. نوشیدنی‌هایی که طبع گرم دارند، بهترین گزینه‌ها هستند. در طب سنتی دو نوع نوشیدنی گرم وجود دارد؛ گرم بالفعل و گرم بالقوه.

یک نوشیدنی گرم بالفعل، به صورت فیزیکی حس گرما را منتقل می‌کند. مثل تمام دم‌کردنی‌های داغ که گرمایشان محسوس و ملموس است. چای هم که محبوب‌ترین و متداول‌ترین نوشیدنی صبحگاهی به‌شمار می‌آید. همچنین شیر _به شرطی که گرم شود_ جزو این دسته طبقه‌بندی می‌شوند.

نوع دیگر یعنی نوشیدنی گرم بالقوه، مزاج گرمی دارد ولی می‌تواند ویژگی بالفعل (داغ بودن) را هم داشته باشد. مثل چای دارچین یا چای زنجبیل.

اگر کسی تمایل دارد قهوه بنوشد، بهترین زمان صبح است. به عبارت دیگر اگر قرار است قهوه بنوشید حتما صبح این کار را انجام بدهید. چون قهوه باعث حفظ قوا می‌شود. به همین دلیل در زمان‌های قدیم از قهوه در درمان برخی ناراحتی‌های جسمانی استفاده می‌کردند. با توجه به اینکه قهوه در ایران کشت نمی‌شد و از سرزمین‌های دیگر وارد می‌شد، به آن داروی فرنگی می‌گفتند. اما یادتان هم باشد قهوه را نباید با شیر میل کنید؛ چراکه در صورت ترکیب با شیر مضراتی پیدا می‌کند مثلا باعث به‌وجود آمدن لک‌هایی روی پوست می‌شود.

نوشیدن انواع و اقسام آب‌میوه‌ها ممنوع است.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…