مجازات عدم پرداخت نفقه زن توسط همسر

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پرداخت نفقه زن برای مردان الزام‌آور است و عدم پرداخت نفقه زن موجب مشکلات زیادی در روابط خانوادگی می‌گردد.
مجازات عدم پرداخت نفقه

مطابق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن برعهده شوهر است. این یکی از مزایایی است که قانون‌گذار برای زنان در نظر گرفته است که در صورت نپرداختن نفقه توسط شوهر، به زن تعلق گرفته است. ضمانت اجرای پرداخت نکردن نفقه توسط مرد به دو نوع حقوقی و کیفری در قانون پیش‌بینی شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات عدم پرداخت نفقه می‌پردازیم.

ضمانت‌اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه زن

مطابق ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی زن می‌تواند در صورت خودداری شوهر از دادن نفقه، به دادگاه رجوع کند. در این‌صورت دادگاه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.

هم‌چنین، طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در صورت نپرداختن شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم دادگاه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به قاضی رجوع کند و قاضی شوهر را اجبار به طلاق می‌نماید.

بنابراین،  ضمانت اجرای حقوقی  پرداخت نکردن نفقه زن ناظر به حالتی است که زن از طریق دادگاه‌های حقوقی اقدام به ارائه دادخواست حقوقی مطالبه نفقه نموده و نفقه خود را مطالبه کند.

در این حالت در صورت وجود شرایط تعلق نفقه به زن، مرد موظف به پرداخت نفقه به وی خواهد شد. به‌علاوه این‌که اگر مرد به دلایلی نتواند نفقه زن را بپردازد، برای زن حق طلاق به‌وجود خواهد آمد.

عدم پرداخت نفقه

ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه زن

طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده، هرکس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از پرداخت نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

تعقیب کیفری منوط‌ به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت، در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا تمکین شوهر از زن جنبه حقوقی دارد؟  را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …