۷ خوراکی که دندان‌های شما را نابود می‌کنند!

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید، روی سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما اثر می‌گذارند.
مواد غذایی مضر برای دندان‌

بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به افزایش سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کنند، اما بعضی دیگر ممکن است منجر به پوسیدگی‌ دندان‌ها و ایجاد مشکلات مربوط به دندان‌ها شوند. در مطلبی که امروز در مجله دلتا برای شما در نظر گرفته‌ایم، قرار است با مواد غذایی مضر برای دندان‌ آشنا شوید. اگر شما هم نگران سلامت دندان‌های خود هستید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

نوشابه‌ رژیمی و نوشیدنی‌های شیرین

نوشیدنی‌های ذکر شده منجر به مشکلات قلبی و عروقی، اضافه وزن، مقاومت به انسولین و… می‌شوند. تعجبی ندارد که این نوشیدنی‌ها برای دندان‌ها و لثه‌ها مضر هستند.

این نوشیدنی‌ها سلامت دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. نوشیدنی‌های ذکر شده اسیدی هستند و برای باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، سوخت تامین می‌کنند.

خیارشور

یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای دندان‌ خیارشور است. سرکه که یک ترکیب مهم در تهیه‌ خیارشور است، اسید دارد. اسید باعث می‌شود مینای دندان شما از بین برود. علاوه‌بر این بیش‌تر خیارشورها حاوی قند هم هستند که یک ترکیب مضر دیگر برای دندان‌ها به‌شمار می‌رود.

مواد مضر برای دندان

شکر خوراکی، آب‌نبات و دیگر منابع قند اضافه شده

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم قند، باکتری‌های مضر در دندان‌ها را تغذیه می‌کند که این موضوع منجر به تولید اسیدهایی می‌شود که مینای دندان را تجزیه می‌کنند. به همین دلیل است که مصرف قند یکی از مهم‌ترین عوامل خطر پوسیدگی‌ دندان‌ها به‌شمار می‌رود.

به‌یاد داشته باشید که قندهای طبیعی موجود در بعضی مواد غذایی مانند میوه‌ها و محصولات لبنی منجر به پوسیدگی قابل‌ توجهی در دندان‌ها نمی‌شوند. علت این موضوع این است که منابع قندهای طبیعی ترکیباتی مانند فیبر و مواد معدنی دارند که جریان بزاق در دهان را افزایش می‌دهند که این موضوع به محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند.

مرکبات

مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت بخشی از یک رژیم غذایی متعادل را تشکیل می‌دهند. با این حال باید توجه داشته باشید که اسید سیتریک موجود در آن‌ها می‌تواند باعث تخریب مینای دندان‌ها شود و دندان‌ها را مستعد پوسیدگی کند.

غلات شیرین و کیک و شیرینی

بسیاری از افراد، روز خود را با خوردن یک کاسه غلات و یا دونات شروع می‌کنند. این خوراکی‌ها نه تنها به‌دلیل نداشتن پروتئین و دیگر مواد مغذی مهم باعث می‌شوند یک ساعت بعد گرسنه شوید، بلکه قند اضافه شده‌ و کربوهیدرات تصفیه شده‌ زیادی نیز دارند و به همین دلیل برای دندان‌ها مضر هستند.

پوسیدگی دندان

نان سفید و مواد غذایی نشاسته‌‌دار

کربوهیدرات تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید و مواد غذایی نشاسته‌دار مثل چیپس سیب‌زمینی ممکن است سلامت دندان‌ها را به خطر بیندازند. باکتری‌های دهان به‌سرعت قند موجود در منابع کربوهیدرات مثل برنج سفید و چیپس سیب‌زمینی را تخمیر می‌کنند. خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی ذکر شده با افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها در ارتباط است.

سس گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یک ماده‌ غذایی به‌شدت سالم به‌شمار می‌رود، اما اسیدی است. زمانی که پاستا را به همراه سس گوجه‌فرنگی می‌خورید، مینای دندان‌های شما دو برابر آسیب می‌بینند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۹ روش ساده و موثر برای پاکسازی ریه‌.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…