روغن زیتون، از کاهش وزن تا درمان افسردگی!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درختان زیتون از هزاران سال پیش وجود داشته‌اند و با داشتن سابقه‌ای درازمدت و پیوند با تمدن‌های باستانی، روغن زیتون هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ها شناخته می‌شود.
فواید روغن زیتون برای سلامتی

از مزایای روغن زیتون می‌توان به کاهش میزان التهاب، بیماری‌های قلبی، افسردگی، زوال عقل و چاقی اشاره کرد. با این وجود ، باید به‌یاد داشته باشید که همه‌ روغن زیتون‌ها هم شبیه به یک‌دیگر نیستند و ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. بنابراین، در این مطلب از مجله دلتا به بررسی فواید روغن زیتون برای سلامتی می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

از سلامت قلب محافظت می‌کند

روغن زیتون به لطف آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام پلی‌فنول‌ها، به‌عنوان یک ماده‌ خوراکی ضدالتهاب و محافظ قلب و عروق شناخته می‌شود. افزون‌بر این، دارای ویژگی گشادکننده‌ رگ‌ها هم هست که به کاهش خطر تصلب شرائین یا گرفتگی سرخرگ‌ها کمک می‌کند.

خواص روغن زیتون

به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک می‌کند

به‌نظر می‌رسد مصرف روغن زیتون می‌تواند به سلامت حساسیت به انسولین کمک کند و انسولین اضافی را کاهش دهد. این هورمون سطح قندخون را کنترل کرده و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

چربی‌ها ویژگی سیرکنندگی دارند و باعث می‌شوند کم‌تر احساس گرسنگی کنید و جلوی پرخوری را بگیرید. پژوهش‌‌های گوناگونی نشان داده‌اند رژیم‌های غذایی که چربی کمی دارند، در مقایسه با یک رژیم میانه‌رو، کم‌تر منجر به کاهش وزن می‌شوند و در واقع بسیاری از مردم نمی‌توانند با آن‌ها به نتیجه برسند.

سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

مغز به‌طور گسترده از اسیدهای چرب، شکل گرفته است و ما برای کارکرد صحیح بدن، تنظیم خلق‌وخو و تفکر واضح باید به‌طور روزانه میزان چربی مشخصی را مصرف کنیم. به همین دلیل، روغن زیتون یکی از بهترین خوراکی‌ها برای سلامت مغز به‌شمار می‌رود که تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد.

با دگرگونی‌های خلقی و افسردگی مقابله می‌کند

گفته می‌شود روغن زیتون دارای ویژگی‌های ضدالتهابی و معتدل‌کننده‌ هورمونی است و به همین دلیل از اختلال در کارکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی جلوگیری می‌کند. افزون‌بر این، راهکار مناسبی هم برای مبارزه با افسردگی و اضطراب به‌شمار می‌رود.

خواص روغن زیتون

به‌طور طبیعی جلوی پیر شدن را می‌گیرد

روغن زیتون حاوی گونه‌ای آنتی‌اکسیدان به نام «سکویریدوئیدها» است که به فعال شدن ژن‌هایی کمک می‌کند که دارای اثرات ضدپیری و کاهش استرس سلولی هستند.

می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد

یکی دیگر از فواید روغن زیتون برای سلامتی کاهش خطر ابتلا به دیابت است. این روغن ممکن است با دگرگون کردن کارکرد غشای سلولی، فعالیت آنزیم‌ها، پیام‌رسانی انسولین و بیان ژن، روی سوخت‌وساز گلوکز تاثیر مثبت بگذارد.

با سرطان مبارزه می‌کند

زیتون و روغن زیتون دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی هستند که می‌توانند شیوع مریضی را کاهش دهند و حتی جلوی شکل‌گیری بیماری‌های قلبی_عروقی، عصبی و هم‌چنین سرطان را بگیرند.

زیتون، به‌ویژه آن‌هایی که تحت فرآیندهای حرارتی قرار نگرفته‌اند، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اکتئوزیدها و هم‌چنین لیگنین‌ها و فلاون‌ها است. افزون‌بر این، این ماده‌ خوراکی ترکیباتی را تامین می‌کند که تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی بدن دارند و ضدسرطان هم هستند.

سرطان سینه

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف بیش‌تر روغن زیتون، با کاهش خطر ابتلا به‌گونه‌های خاصی از سرطان، مانند سرطان سینه همراه است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۷ راهکار جادویی برای کاهش وزن سریع‌تر!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۳۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۴۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

    عااااالی

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

      سپاس از نظر ارزشمند شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…