جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران و مجازات آن

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران از مصادیق جرایم رایانه‌ای است که فرد با انجام‌دادن کار‌هایی مانند ایجاد اختلال در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، از حساب دیگران پول برداشت می‌کند.
برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

با پیشرفت جوامع و تکنولوژی‌ها اشکال جرم نیز تغییر می‌کند. در گذشته مجرمین برای دزدیدن مال از روش‌های سنتی آن استفاده می‌کردند درحالی‌که امروزه از وسایل جدید استفاده می‌کنند و تعداد جرایم رایانه‌ای روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران می‌پردازیم.

 برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران چیست؟

امروزه با‌توجه به کاربردهای اینترنت و فضای مجازی، بسیاری از امور از طریق اینترنت انجام می‌گیرد که مسائل مالی و خرید و فروش اینترنتی ازجمله آن است و برداشت‌های غیرمجاز صدرنشین تخلفات اینترنتی به‌شمار می‌روند.

با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات، از زمانی‌که مراکز مالی کشور ازجمله بانک‌ها به استفاده از سیستم‌های رایانه‌­ای و معاملات الکترونیکی در بستر مبادلات مالی ازجمله خدمات پرداخت و یا واریز آسان وجوه توسط مشتریان روی آوردند، هم‌چنین استقبال مشتریان به استفاده از شیوه‌‌های‌نوین بانکی به لحاظ آسانی و عدم اتلاف وقت و از سویی دیگر با‌توجه به عدم آگاهی لازم بسیاری از مشتریان (صاحبان حساب بانکی) از نحوه نگهداری و امنیت رمز کارت‌های عابر بانک، زمینه برای سوءاستفاده برخی از افراد از اعتماد مردم و حساب بانکی مردم به وجود آمده است.

برداشت اینترنتی پول

مجازات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

مجازات این جرم در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای مشخص شده است و از قرار زیر است:
” هرکس به‌طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد‌کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف‌کردن اطلاعات یا مختل‌کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه‌بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. ”

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، کلاهبرداری اینترنتی به بهانه فرا رسیدن ماه محرم  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۰ ب٫ظ

  4. مسعود

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ب٫ظ

    مثل همیشه عالی و بهترین هستید. درود بر شما. انشاالله همواره سلامت باشید. از شما ممنونیم

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …