کابوسی که به قیمت جان شما تمام خواهد شد

۱۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در برخی انواع خواب‌گردی شبانه افراد ممکن است در فعالیت‌هایی مانند آشپزی، رانندگی، یا صرف غذا شرکت کنند بی‌آنکه از کارهای خود آگاه باشند.
راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب که به نام خواب‌گردی نیز شناخته می‌شود، یک اختلال خواب است که به رفتارها و اعمال پیچیده در طول خواب عمیق شبانه اتلاق می‌شود. مسئله راه رفتن کودک در خواب شایع‌تر از بزرگسالان است اما در بزرگسالان نیز به دلایلی رخ می‌دهد. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

چرا بعضی‌ها در خواب راه می‌روند؟

علت دقیق راه رفتن در خواب به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که اختلال در چرخه خواب، به ویژه در مرحله خواب عمیق و خارج از خواب REM ایجاد می‌شود. عوامل خاصی می‌توانند احتمال این اختلال را افزایش دهند، از جمله کم‌خوابی، استرس، مصرف الکل، تب و عوارض برخی داروها.

در طول دوره‌های خوابگردی، افراد ممکن است در رختخواب بنشینند، در اتاق یا خانه قدم بزنند، فریاد بزنند یا زیر لب صحبت کنند و فعالیت‌های معمولی را انجام دهند که گویی بیدار هستند.

راه رفتن در خواب

خواب گردی معمولأ بی ضرر است و ممکن است چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشند، پس از آن فرد به رختخواب برمی‌گردد و پس از بیدار شدن هیچ خاطره‌ای از آن قسمت به یاد نمی‌آورد.

خطرات خوابگردی شبانه

در حالی که راه رفتن در خواب به خودی خود بی ضرر است، اما می‌تواند خطراتی در ارتباط با آن وجود داشته باشد. خوابگردها در صورت مواجهه با موانع یا خطرات در محیط خود ممکن است به طور تصادفی به خود یا دیگران آسیب برسانند. ایجاد یک محیط خواب امن با حذف خطرات و موانع احتمالی که می‌تواند منجر به آسیب شود، مهم است.

راه رفتن در خواب

بعضی از افرادی که مبتلا به این اختلال هستند ممکن است به دنبال خواب‌گردی و بیدار شدن در میانه آن وحشت زدگی در خواب را نیز تجربه کنند.

از دیگر خطرات خواب‌گردی می‌توان به احتمال سقوط در خواب از بلندی اشاره کرد. اگر این مشکل به طور مکرر رخ دهد، زندگی روزمره را مختل کرده و خطرات ایمنی ایجاد می‌کند و مشورت با پزشک و روانشناس را ایجاب می‌نماید.

علل خوابگردی

در بیشتر موارد، درمان شامل بهبود بهداشت خواب، اطمینان از خواب کافی و رسیدگی به هر عامل زمینه‌ای است که ممکن است به اختلال خواب کمک کند. در موارد شدید یا مداوم، مداخلات پزشکی مانند دارو یا درمان ممکن است توصیه شود.

عوامل ژنتیکی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این اختلال می‌تواند در میان اعضای خانواده‌ مشترک باشد که نشان‌دهنده استعداد ژنتیکی برای این بیماری است. برخی از عوامل ژنتیکی ممکن است بر حساسیت فرد در خواب‌گردی تأثیر بگذارد.

کم‌خوابی یا بی‌خوابی

کمبود خواب کافی یا کیفیت پایین خواب می‌تواند احتمال راه رفتن در خواب را افزایش دهد. کم خوابی می‌تواند چرخه طبیعی خواب را مختل کند و منجر به اختلالات خواب شود.

خستگی و استرس

خستگی فیزیکی یا استرس عاطفی می‌تواند باعث ایجاد دوره‌های خوابگردی شبانه شود. این عوامل می‌توانند تعادل خواب و بیداری را مختل کرده و مرز بین آن دو را در ذهن افراد کمرنگ و گم کنند.

داروها و شرایط پزشکی

برخی داروها مانند آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و برخی داروهای روانپزشکی می‌توانند خطر راه رفتن در خواب را افزایش دهند. شرایط پزشکی مانند تب، اپنه خواب، سندرم پای بی‌قرار و تشنج‌های شبانه نیز می‌توانند با این اختلال مرتبط باشند.

پیشنهاد مطالعه: برای انقلاب تابستانی آماده هستید؟ را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۲:۴۳ ق٫ظ

    منکه شخصابببنم کسی درخواب راه میره از ترس سکته میزنم. چون غیر طبیعیه اونم توشب😬😬🤕

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      بله ترسناکه از بیرون😉

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۱ ب٫ظ

      در هنگام خوالیدن سورهء ناس و فلق غرائت شود با سه صلوات بجای خواب بد و ترسناک ‌ انشالله خواب خوش خواهید دید . یا حق

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۲ ب٫ظ

      سوره ناس و فلق و سپس۳صلوات

      پاسخ

    • ناشناس

      ۹ تیر ۱۴۰۲ در ۱:۴۸ ب٫ظ

      ما انسانیم و زنده هستیم اگر بترسیم عاقبت موعود در فشار قبر و تاریکی قبر چه خواهیم کرد ؟ اگر ترسیدن برای ما عادت شود …. پس وای بر روز واقعه و روز محشر و برزخ … در هنگام خواب سوره زلزله را بخوانید من که بهره مند شدم . اوفوضو، امری علی الله ، ان الله بصیرون باالعباد

      پاسخ

    • ناشناس

      ۹ تیر ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

      انشالله خوب می شه یاد خدا آرام بخش دل هاست

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۲۵ ب٫ظ

    • کمال آبادی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۸:۳۹ ق٫ظ

      بله کاملا” واقعیت داره، تجزبه شو دارم

      پاسخ

      • منا رستمیان

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۱۹ ق٫ظ

        امیدوارم که سلامت باشید

        پاسخ

    • ناشناس

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۸:۴۱ ق٫ظ

      دنیا هم می تواند بهشت باشه هم جهنم

      پاسخ

      • منا رستمیان

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۲۰ ق٫ظ

        بله دقیقا. مرسی از همراهی‌تون

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…