کلاهبرداری اینترنتی، به بهانه فرا رسیدن ماه محرم

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جرم کلاهبرداری از تنوع فراوانی برخوردار است و در قالب‌های مختلفی صورت می‌گیرد.
کلاهبرداری در ماه محرم

کلاهبرداری درصورتی اتفاق می‌افتد که مال دیگری برده شود یعنی باید به ورود ضرر مالی به قربانی و انتفاع مالی کلاهبردار یا شخص مورد نظر کلاهبردار توجه کرد. کلاهبرداری اینترنتی انواع مختلفی دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری اینترنتی در ماه محرم می‌پردازیم.

انواع کلاهبرداری در ماه محرم

  • کمک‌های مومنانه

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن برخی از کسب و کارها و اقدام خداپسندانه برخی از سازمان‌ها و موسسات خیریه در جمع‌آوری کمک‌های مومنانه و یا جمع‌آوری نذورات با توجه به فرار رسیدن ماه محرم لازم است تا شهروندان در واریز وجوه و نذورات، هشدارها را جدی بگیرند.

  • ارسال کلیپ‌های مذهبی

با‌توجه به افزایش دانلود نوحه و کلیپ‌های مذهبی در ماه محرم توسط شهروندان، یکی از شیوه‌های شیادان سایبری، ارسال فایل‌ها و اپلیکیشن‌های مخرب در قالب نوحه‌ها و کلیپ‌های محرم در کانال‌ها، صفحات و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی است. شهروندان بایستی این‌گونه موارد را حتما از سایت‌های شناخته شده هیئت و موسسات دارای مجوز فعالیت دانلود و یا از فروشگاه‌های معتبر دریافت کنند.

  • ارسال لینک‌های جعلی

روش دیگر مجرمان سایبری در ایام محرم، ارسال پیام‌هایی حاوی لینک جعلی در شبکه‌های اجتماعی و از بستر‌های گوناگون تحت عنوان دریافت نذورات برای کمک به نیازمندان است. شیادان در این پیام‌ها از شهروندان می‌خواهند به جای پخش نذری، مبلغ آن را برای کمک به نیازمندان واریز کنند.

شهروندان مراقب باشند، زیرا امکان دارد لینک معرفی شده در شبکه‌های اجتماعی، کاربران را به یک درگاه بانکی جعلی (فیشینگ) هدایت نموده و پس از آن اقدام به سرقت اطلاعات بانکی کاربران کنند.

کلاهبرداری اینترنتی

  • موسسات خیریه جعلی

مورد دیگری که شهروندان باید مدنظر قرار دهند این است که هم در فضای‌ مجازی و هم در فضای‌ حقیقی شاهد این هستیم که در موارد بسیاری، شیادان خود را به عنوان یکی از موسسات خیریه معتبر و شناخته شده جا می‌زنند. آن‌ها با سوءاستفاده از جایگاه و اعتبار آن موسسه نزد مردم و یا سوءاستفاده از نام و نشان آن‌ها، اقدام به دریافت وجه می‌کنند.

شهروندان بدون بررسی و مطمئن شدن از منبع ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی اقدام به واریز وجه نکنند و حتما پس از بررسی از طریق اشخاص مطمئن و یا از طریق وب‌سایت رسمی و شماره حساب‌هایی که به نام سازمان و یا موسسه خیریه است کمک‌های خود را انجام دهند.

رئیس پلیس فتای تهران گفت: از شهروندان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در فضای مجازی، به سایت پلیس‌فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه و موضوع را در قسمت گزارشات مردمی ثبت کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، مراحل شکایت از کلاهبرداری اینترنتی  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۳۲ ب٫ظ

    لطفا اطلاع رسانی کنین به دوستان و اقوامتون

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۴ ب٫ظ

      ممنون از همراهی و اطلاع رسانی شما.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …