ته چین ماست با مرغ زعفرانی خانگی

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ته چین مرغ و بادمجان، گوشت و بادمجان، ته چین قارچ، ته چین با گوشت چرخ‌کرده برخی انواع ته چین هستند. تنوع زیاد ته چین باعث می‌شود هرکسی با هر ذائقه‌ای این غذای جذاب را دوست داشته باشد و آن را وارد برنامه غذایی خود کند.
ته چین ماست با مرغ

ته چین ماست با مرغ زعفرانی همیشه یکی از اولویت‌های میز غذای مهمانی و مراسم‌های خاص ایرانی است. این غذای کلاسیک، معمولا به همراه گوشت و مرغ تهیه می‌شود. اما تنوع ته چین تنها به این جا ختم نمی‌شود. امروز طرز تهیه ته چین ماست و مرغ زعفرانی آموزش داده می‌شود. این مدل ته چین که با زرشک، خلال پسته و بادام تهیه می‌شود، یکی از رایج‌ترین انواع ته چین است که طرفداران زیادی دارد. در ادامه، همراه مجله دلتا باشید.

مواد لازم برای تهیه ته چین ماست با مرغ زعفرانی

  • مرغ بدون پوست یک‌ونیم کیلوگرم
  • نمک سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • پیاز زرد متوسط (پوست کنده) یک عدد
  • آب سرد برای برنج یک‌ونیم فنجان

مواد لازم مخصوص برنج ته چین ماست

  • برنج باسماتی  چهار فنجان
  • ماست  یک فنجان
  • تخم مرغ یک عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • روغن نباتی به مقدار لازم
  • کره پاستوریزه  پنج قاشق غذاخوری
  • ادویه برنج (پودر دارچین، پودر گل سرخ، زیره سیاه، پودر زنجبیل، هل سبز، میخک،جوز هندی) یک قاشق چای‌خوری
  • کره  سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه ته چین ماست با مرغ زعفرانی

مرحله اول

برای شروع تهیه یک ته چین ماست خوشمزه قدم اول روشن کردن فر و تنظیم آن روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است. تا فر داغ شود، به سراغ باقی مراحل بروید.

مرحله دوم

در این مرحله، پیاز را به‌صورت درشت خرد کنید. بعد از آن، تکه‌های مرغ را همراه پیاز، نمک، فلفل و یک‌ونیم فنجان آب داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. حرارت را کم کنید تا مرغ حدود یک ساعت و نیم روی حرارت بپزد.

مرحله سوم

بعد از گذشت یک ساعت و نیم، یک چنگال داخل مرغ فرو کنید و از پخته شدن آن مطمئن شوید. بعد از این که مرغ پخته شد، آن را از قابلمه خارج کرده و کنار بگذارید تا خنک شود. آب مرغ باقی‌مانده در قابلمه را هم کمی دیگر بجوشانید تا به اندازه یک فنجان از آن باقی بماند. آب مرغ و پیازهای پخته شده را هم داخل یک‌کاسه ریخته و کنار قرار دهید.

مرحله چهارم

وقتی مرغ به‌اندازه کافی خنک شد به کمک یه چنگال آن را کمی خرد کنید و آب مرغ باقی‌مانده را به آن اضافه کنید. مخلوط را به مدت حداقل ۳۰ الی ۴۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود.

مرحله پنجم

داخل یک قابلمه مناسب برنج را با مقداری آب، نمک و روغن روی حرارت قرار دهید. وقتی آب به جوش آمد بازهم صبر کنید تا برنج کمی نرم شود. باید اطراف برنج نرم و مغز آن هنوز کمی سفت باشد. در این صورت برنج آماده آبکشی است.

مرحله ششم

داخل یک‌کاسه متوسط یک عدد تخم‌مرغ، یک فنجان ماست، یک قاشق غذاخوری روغن نباتی و زعفران را باهم مخلوط‌ کنید. برنج آبکشی شده را هم به مواد اضافه کنید تا برنج آغشته به مواد شود.

مرحله هفتم

ظرف مناسبی که می‌خواهید ته چین را با آن داخل فر بگذارید را بردارید. روغن نباتی و کره پاستوریزه را داخل ظرف ریخته و به مدت سه تا پنج دقیقه داخل فر قرار دهید تا زمانی که کره ذوب شود. دقیق آن را از پشت شیشه فر نگاه کنید تا خیلی داغ نشود، زیرا کره خیلی زود می‌سوزد. به کمک یک دستکش ظرف را از فر بیرون آورده و روی یک سطح مناسب قرار دهید.

مرحله هشتم

نیمی از مخلوط برنج را داخل ظرف ریخته و به خوبی در ظرف مخصوص فر پخش کنید. روی این لایه کمی ادویه برنج ایرانی بزنید. مخلوط مرغ و آب مرغ را از یخچال بیرون آورده و خوب هم بزنید. سپس، آن را به‌طور مساوی روی لایه برنج پخش کنید.

مرحله نهم

برنج باقی‌مانده را روی لایه مرغ بریزید و به کمک ته قاشق پخش کنید. به کمک دست‌کمی مواد را فشار دهید و دوباره مقداری ادویه روی برنج بپاشید. مکعب‌های کره زعفرانی سرد را بافاصله مساوی از یکدیگر روی لایه برنج بچینید. ظرف را با یک ورق فویل آلومینیومی بپوشانید و تمام اطراف ظرف را مهر و موم کنید. با استفاده از یک چاقوی تیز یک شکاف در هر گوشه و سپس چند شکاف در وسط ظرف ایجاد کنید.

مرحله دهم

ظرف را به مدت یک ساعت و ربع داخل فر قرار دهید تا زمانی که کناره‌های ته چین قهوه‌ای طلایی شود. ازآنجاکه دمای فرها متفاوت است، ممکن است مجبور شوید اولین بار که این ته‌چین را می‌پزید کمی زمان پخت را تغییر دهید. اگر متوجه شدید که ته چین طلایی نشده مجددا آن را به فر برگردانده و چند دقیقه دیگر بپزید.

مرحله یازدهم

بعد از این مدت، ظرف را از فر بیرون بیاورید و فویل آلومینیوم را بردارید. یک چاقو را در کناره‌های ظرف فرو کنید تا ته چین آزاد شود. ته چین شما آماده است. در ظرف مورد نظر سرو کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب دستور پخت ته چین آلبالو را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…