طرز تهیه عدس‌پلو با خرما

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بدون شک در میان غذاهای پلویی ایران، عدس پلو یكی از محبوب‌ترین‌ و خوشمزه‌ترین غذا‌ها است. تركیب عدس و برنج بسیار مقوی و وسوسه‌انگیز خواهد بود.
عدس پلو با خرما

یکی از غذاهای محبوب، عدس پلو است که با تغییراتی اندک در دیگر شهرها هم درست می‌شود. مواد اصلی این غذا عدس، برنج، گوشت چرخ‌کرده یا کوفته‌قلقلی و کشمش هستند. در کنار این‌ها، برای تزئین، خرما هم‌ روی عدس‌پلو قرار داده می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا، طرز تهیه عدس پلو با خرما را به همراه فوت‌وفن‌های طلایی و کاربردی به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه عدس پلو

مواد لازم برای ۵ نفر

  • عدس ۵۰۰ گرم
  • برنج یک کیلوگرم
  • گوشت (چرخ‌کرده) ۵۰۰  گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • کشمش ۲۰۰ گرم
  • زعفران دم‌کرده غلیظ ۱/۳ لیوان
  • نمک یک قاشق چای‌خوری
  • فلفل ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر انبه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • دارچین ۲/۳ قاشق غذاخوری
  • خرما ۱۰ عدد (به میزان دلخواه)

طرز تهیه عدس پلو

مرحله اول

کشمش را پاک‌ کنید و شاخه‌های آن را بگیرید. کشمش‌ها را در آب خیس کنید. پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید. می‌توانید پیازها را به‌صورت خلالی یا نگینی هم خرد کنید. برنج‌ها را از قبل در مقداری آب و نمک به مدت حداقل ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بخیسانید. عدس را حدود یک ساعت در آب بخیسانید.

مرحله دوم

در یک قابلمه آب بریزید و عدس را به آن اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آب، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید عدس‌ها نیم‌پز شوند.

مرحله سوم

در یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید. آب برنج را خالی کنید و بعد‌ از به جوش آمدن آب برنج را داخل قابلمه بریزید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. اجازه دهید برنج کمی نرم شود ولی نسبت به حالت عادی که آبکش می‌کنید، کمی سفت‌تر بردارید تا موقع پخت با عدس شفته نشود. سپس برنج را در یک صافی بریزید و آبکش کنید.

مرحله چهارم

در قابلمه کمی روغن و نمک بریزید. ته‌دیگ دلخواه خود را کف قابلمه بگذارید. اگر نان خیلی نازک می‌گذارید می‌توانید ۲ لایه نان در وسط بگذارید و اطراف را یک‌لایه قرار دهید. از سیب‌زمینی پوست‌کنده و حلقه شده هم می‌توانید برای ته‌دیگ استفاده کنید.

روی نان را یک‌لایه برنج بریزید. روی برنج را پودر دارچین بپاشید و یک‌لایه عدس بدون آب روی آن بریزید. دوباره برنج، دارچین و عدس بریزید و همه لایه‌ها را تکرار کنید تا مواد تمام شود. درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید و بعد از بخار افتادن در قابلمه، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج به‌خوبی دم بکشد.

مرحله پنجم

پیاز رنده یا خردشده را در تابه با مقداری روغن بریزید. آب پیاز رنده شده را بگیرید. حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و شروع به تفت دادن گوشت چرخ‌کرده کنید. بعد از این‌که گوشت تغییر رنگ داد، به آن زردچوبه، نمک، فلفل و پودر انبه اضافه کنید. می‌توانید از ادویه‌های دیگر هم استفاده کنید. اگر می‌خواهید به گوشت چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید، در همین مرحله این کار را انجام دهید.

مرحله ششم

کشمش‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید، آبکش کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. قبل از داغ شدن روغن، کشمش‌ها را در آن بریزید و کمی تفت دهید. به‌محض داغ شدن روغن، حرارت را قطع کنید. می‌توانید به‌جای روغن از کره، روغن کنجد یا روغن‌زیتون هم استفاده کنید.

مرحله هفتم

بعد از این‌که برنج کاملا دم کشید، روی برنج را روغن یا کره بریزید. مقداری از برنج را با زعفران مخلوط‌کنید و برای تزئین استفاده کنید. برنج را در ظرف مناسب سرو کنید. روی برنج سفید را برنج زعفرانی بریزید. سپس گوشت چرخ‌کرده، کشمش تفت‌داده شده و چند خرما را هم‌ روی ظرف قرار دهید وتزئین کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب رشته پلوی زعفرانی، بدون گوشت را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۳۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۲۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۰:۵۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…