خواص جادویی نخود برای سلامتی که باید بدانید!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نخود یکی از حبوبات است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دارد. نخود یک گزینه‌ عالی برای تامین پروتئین لازم بدن افراد گیاه‌خوار به شمار می‌رود.
خواص نخود برای سلامتی

از زمان‌های قدیم از نخود به‌دلیل داشتن خواص درمانی استفاده می‌شد. این نوع از حبوبات در درمان سنگ کلیه، زیاد کردن شیر مادر و تنظیم سطح قندخون مفید است. این مطلب از مجله دلتا را به معرفی خواص نخود برای سلامتی اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

سطح قندخون را تنظیم می‌کند

تنظیم سطح قندخون یکی از خواص نخود به‌شمار می‌رود. شاخص گلیسمی نخود پایین ۲۸ است و به همین دلیل منجر به بالا رفتن سطح قندخون نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که نخود مصرف می‌کنند، کم‌تر در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.

به کاهش وزن کمک می‌کند

فیبر نخود برای افرادی که قصد لاغری دارند، مفید است. فیبر باعث می‌شود برای مدت زمان طولانی سیر بمانید. این ماده‌ مغذی به شما کمک می‌کند از غذاهای ناسالم دوری کنید. نخود به کاهش میزان چربی موجود در بدن کمک می‌کند و از این طریق در کاهش وزن اثرگذار است.

خواص نخود

سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

فیبر درون نخود به پیش‌گیری از یبوست و افزایش حجم مدفوع کمک می‌کند. فیبر همچنین در دستگاه گوارش به‌عنوان یک ترکیب حجم‌دهنده عمل می‌کند و از این طریق سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. مهم‌تر از همه این‌که فیبر سطح PH و باکتری‌های مفید روده را متعادل می‌کند. نخود همچنین حاوی نشاسته است که به هضم کمک می‌کند.

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

فیبر میزان کلسترول در بدن را کم می‌کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین پلاک‌ها را از عروق خارج می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که فیبر محلول در نخود می‌تواند از بیماری‌های قلبی و عروقی پیش‌گیری کند.

از سرطان پیش‌گیری می‌کند

سلنیوم با وجود این‌که در بیش‌تر میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد، اما در نخود موجود است. این ماده‌ معدنی به کبد کمک می‌کند که درست عمل کرده و کبد را در از بین بردن بعضی از ترکیبات سرطان‌زا در بدن توانا کند. سلنیوم همچنین مانع از التهاب می‌شود و از گسترش تومور جلوگیری می‌کند.

چین‌وچروک را از بین می‌برد

رفع چین‌وچروک یکی دیگر از خواص نخود محسوب می‌شود. علت این خاصیت نخود، وجود منگنز در آن است که انرژی لازم سلول‌ها را مهیا کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند که منجر به بروز چین‌وچروک می‌شوند. ویتامین‌های B هم برای سلول‌ها به‌عنوان سوخت عمل می‌کنند.

از ریزش‌مو پیش‌گیری می‌کند

از آن‌جایی که نخود غنی از پروتئین است، می‌تواند در پیش‌گیری از ریزش مو مفید باشد. منگنز موجود در نخود هم می‌تواند مو را مستحکم کند. کمبود منیزیم می‌تواند منجر به کاهش سرعت رشدمو شود. ویتامین A و زینک موجود در نخود با شوره مبارزه می‌کنند. می‌توانید برای تهیه‌ ماسک موی نخود، شش قاشق غذاخوری نخود له شده را با آب مخلوط کنید و روی پوست سر خود ماساژ دهید.

فواید نخود برای سلامتی

سلامت چشم‌ها را بهبود می‌بخشد

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بتاکاروتن موجود در نخود می‌تواند سلامت چشم‌ها را بهبود ببخشد. زینک هم یک ماده‌ مغذی دیگر برای تقویت بینایی به‌شمار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۹ خاصیت باورنکردنی آناناس برای سلامتی شما!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…