شرایط پرداخت دیه توسط بیمه

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی که فردی به هر دلیلی سبب کشتن انسانی یا نقص عضو وی شود مبلغی تحت عنوان خون‌بها یا دیه به بازماندگان وی تعلق می‌گیرد.
پرداخت دیه توسط بیمه

اگر تصادفی کرده‌اید که منجر به خسارت بدنی و یا جانی شده است باید به چند موضوع توجه داشته باشید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پرداخت دیه توسط بیمه می‌پردازیم.

قوانین دیه در تصادفات منجر به صدمات بدنی

بر اساس ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه ” اگر در حوادث رانندگی منجربه صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی حسب مورد موظف‌اند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰درصد از دیه تقریبی را به اشخاص زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.”

تبصره– در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت نمایند. در تصادفات منجر به صدمات بدنی علاوه‌ بر دیه، مجازات‌های دیگری هم‌چون حبس و یا پرداخت جزای نقدی نیز تعبیه شده است.

نحوه پرداخت دیه توسط بیمه

قوانین دیه در تصادفات منجر به فوت

  • تصادفات منجر به فوت عموما دارای دو جنبه عمومی و خصوصی می‌باشند که مجازات حبس یا جزای نقدی به جنبه عمومی آن بر می‌گردد و پرداخت دیه مجازات خصوصی است که در صورت مطالبه اولیای دم قابل اجرا و پرداخت است.
  • براساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی هرگاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایل نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا راننده وسیله موتوری، منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می‌شود.
  • هم‌چنین رانندگی در حال مستی، نداشتن گواهینامه رانندگی، داشتن سرعت غیر مجاز، حرکت دادن اتومبیل با علم به وجود نقص فنی، عدم رعایت محل عبور عابر پیاده و عبور از محل‌های عبور ممنوع از عوامل تشدید کننده مجازات است که حداقل مجازات را به میزان ۳/۲ حداکثر مجازات مذکور در این ماده افزایش می‌دهد.
  • قتل ناشی از تصادفات رانندگی، قتل غیرعمدی محسوب می‌شود و در نتیجه مقصر ضامن پرداخت دیه کامل می‌باشد.
  • شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه‌نامه‌ای که هر فرد دارد مسئول پرداخت دیه می‌باشند ولی این خسارات باید در حکم دادگاه قید شود زیرا درغیراین‌صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی‌داند و از این جهت مشکلاتی برای طرفین ایجاد می‌گردد.
  • معمولا هزینه‌های مازاد بر دیه از جمله هزینه بیمارستان و درمان قابل مطالبه است و زیان‌دیده می‌تواند با تقدیم دادخواست حقوقی، این هزینه‌ها را از مقصر مطالبه نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مهم‌ترین نکات بیمه بدنه را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۹:۱۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …