بازار آپارتمان‌های کوچک در پاییز

۰
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار آپارتمان‌های کوچک در پاییز

به رغم اظهارات مشاوران املاک مبنی بر این که بازار مسکن در مهرماه امسال با وجود همزمانی با محرم، خلاف سال‌های گذشته راکد نبوده و میزان مراجعات و روند کلی بازار در مقایسه با شهریور ماه چندان کاهش نداشته؛ اما بازار آپارتمان‌های کوچک کمتر از ۵۰ مترمربع، داغ نبوده است.

با وجود این که آپارتمان‌های کوچک و سوئیت ‌هایی که مساحت آنها بین ۳۰ تا ۴۵ مترمربع است، مشتریان خاص خود را دارند و هرگز سهم آنها در ساخت ‌وساز و معاملات به صفر نمی رسد؛ اما شواهد نشان می دهد تقاضا در بازار مسکن به سمت آپارتمان‌های کم متراژ و میان متراژ در دامنه مساحت ۵۰ تا ۸۰ مترمربع متمایل شده است. در نتیجه سهم واحدهای کوچک در ساخت‌ و ساز و معاملات در ماه‌های آینده همچنان روند کاهشی را با سرعت بسیار اندک ادامه خواهد داد.

بخشی از آپارتمان‌های کوچک در تهران در بناهای فرسوده قدیمی قرار دارند که به هر دلیل با املاک مجاور خود تجمیع نشده‌اند و در زمین آنها اغلب آپارتمان‌های سه تا چهار طبقه تک واحدی ساخته شده است.

هر چند عده‌ای این واحدها را برای سکونت تملک می‌کنند؛ اما گروه اصلی مشتریان این واحدها، کسانی هستند که به قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن خرید می‌کنند.

آنها با استفاده از وام‌های بدون سپرده مسکن و نقدینگی خود وارد بازار می‌شوند و کسری هزینه خرید خانه‌های نقلی را با اجاره‌دادن واحد در قالب قرارداد «رهن کامل» تامین می‌کنند. از سوی دیگر بخشی از تقاضای آپارتمان‌های نقلی در تهران مربوط به کسب‌ وکارهای تازه است.

مشاغلی در تهران نظیر تاسیس مزون، آرایشگاه یا دفاتر ارائه خدمات گرافیکی، رونق گرفته که اصرار به عرضه محصولات خود در مناطق شمالی شهر دارند؛ اما با توجه به هزینه‌های بالای اجاره دفاتر اداری در مناطق گران شهر، واحدهای مسکونی کوچک را خریداری کرده و از آن به‌عنوان دفتر کار استفاده می‌کنند.

مشاوران املاک می‌گویند در دو – سه سال اخیر تعداد این گروه از متقاضیان در میان خریداران آپارتمان‌های کوچک قابل توجه بوده است./ دنیای اقتصاد


delta.ir – مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…