همه چیز در مورد نفقه همسر و نزدیکان

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معنای نفقه به‌طور‌کلی شامل انفاق بر همسر، فرزندان و نزدیکان می‌شود.
نفقه همسر و نزدیکان

نفقه دادن به معنی بر طرف کردن تمام نیازهای متعارف و متناسب با شرایط زن مانند مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی، بهداشتی و خادم در صورت عادت یا نیاز به واسطه مریضی یا نا‌توانی می‌باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نفقه همسر و نزدیکان می‌پردازیم.

نفقه نزدیکان شامل چه کسانی می‌شود؟

نفقه نزدیکان شامل بستگان نسبی در خط عمودی می‌باشد مثل پدر، مادر، فرزند و نوه، بنابراین بستگان نسبی در خط افقی مثل خواهر، برادر، عمو، عمه، مشمول الزام به پرداخت نفقه آن‌ها نمی‌شود.

مقایسه‌‌ای بین نفقه همسر و نفقه نزدیکان

نفقه زن براساس ماده ۱۲۰۳ قانون مدنی مقدم بر نفقه نزدیکان می‌باشد. بنابراین ماده، در صورت بودن زن و یک یا چند نفر از نزدیکان که دادن نفقه به آن‌ها واجب است، زن مقدم بر دیگران می‌باشد.

علاوه‌بر این زن می‌تواند نفقه معوقه یعنی زمان گذشته خود را درخواست و برای وصول آن در دادگاه اقامه دعوی نماید ولی نزدیکان تنها نسبت به آینده می‌‌توانند درخواست نفقه کنند.

در این مورد، قانون‌گذار در ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی گفته است که زن در هر صورت می‌تواند برای نفقه‌ زمان گذشته خود اقامه دعوا نماید و طلب وی برای نفقه‌ مزبور طلب ممتاز بوده و در صورت افلاس و ورشکستگی شوهر، زن مقدم بر طلبکاران می‌باشد.

نفقه زن وابسته به فقر یا تمکن مرد نمی‌باشد. زن، چنانچه ثروتمند یا شاغل باشد، می‌تواند از شوهر درخواست نفقه کند. در صورت خودداری مرد از پرداختن نفقه بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی، زن این حق را دارد که از دادگاه درخواست طلاق کند.

نفقه دادن

بر اساس ماده ۱۱۹۷ قانون مدنی در خصوص نفقه نزدیکان، فردی مستحق نفقه خواهد بود که ندار بوده و نتواند از طریق اشتغال به شغلی، لوازم ضروری زندگی خود را مهیا کند.

علاوه بر این براساس ماده ۱۱۹۸، فردی ملزم به انفاق می‌باشد که بتواند نفقه را بپردازد. نفقه زن، یک تکلیف یک ‌جانبه می‌باشد و در حقوق ایران زن موظف به پرداختن نفقه به شوهر خود نیست، با وجود این‌که نفقه نزدیکان یک وظیفه متقابل می‌باشد( یعنی فرزند موظف به پرداختن نفقه به والدین و پدر موظف به دادن نفقه به فرزند و نوه‌ها است.)

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ٰآیا می‌توان از خانواده همسر مهریه را مطالبه کرد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. علی

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …