رکود تورمی بازار مسکن تا شهریور ۹۸ ادامه دارد

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نایب ‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: از آنجا که روی زیرساخت‌ های لازم برای عبور از رکود کار نشده است و شاهد کاهش 40 درصدی ساخت و سازدر چهار،پنج سال گذشته بوده‌ایم، به باور من نمی‎شود توقع داشت که بازار مسکن دست‌کم در شش ماهه اول سال 98 بتواند از رکود عبور کند.
رکود تورمی بازار

 رکود تورمی بازار مسکن تا شهریور ۹۸ ادامه دارد. نایب ‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با روزنامه آرمان با بیان این مطلب به تشریح تحولات  این روزهای بازار مسکن  پرداخته و پیشنهادهایی را به وزارت راه و شهرسازی در جهت نجات بازار مسکن از رکود تورمی ارائه کرده است .

به گزارش مجله دلتا، به نوشته روزنامه آرمان، حسام عقبایی در پاسخ به این پرسش که به تازگی ازممنوعیت دریافت اجاره‌بها در قالب ارز و سکه سخن گفته بودید، آیا چنین قراردادهایی قانونی بوده و تا چه میزان عمومیت داشته است؟ گفت: متاسفانه در تابستان امسال این شیوه دریافت اجاره بها در حال رواج بود و با توجه به  افزایش نرخ ارز، برخی مالکان، قصد داشتند که اجاره‌بها را به سمت  دریافت ارز و سکه ببرند، و از آنجا که این امر ضربه ای بزرگ به ارزش پول ملی وارد می‎کرد، به همکاران مشاور املاک توصیه کردیم که چنین قراردادهایی را تنظیم نکنند.

وی افزود: در تابستان که فصل جابه‎جایی ها است چنین فضایی در حال شکل‌گیری بود که برخی مالکان در آگهی‌ها ملکی، اجاره‌بها را به سکه و ارز اعلام می‌کردند که از رواج این امر جلوگیری و چون مستاجران هم به این شیوه پرداخت اجاره بها تن نداده‎اند، این مورد کنترل شد.

رکود تورمی بازار

حسام عقبایی  در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، آیا شاهد کوچ نقدینگی‎ها به سمت بازار مسکن خواهیم بود؟ گفت :«امیدوارم این اتفاق بیفتد اما بازار مسکن، با بازارهایی مانند ارز، طلا، لوازم خانگی و غیر آن، تفاوت دارد.»

وی افزود : با بررسی دو دهه گذشته بازار مسکن  متوجه می‎شویم  که وقتی  رکود تورمی بازار مسکن آغاز می‎شود ، عبور از دوره رکود تورمی دست‌کم چهار تا پنج سال زمان می‌برد. ما طی سال ۹۶ در رکود تورمی عمیق به‎سر می‌بردیم، در این سال، میزان معاملات در مقایسه با  سال‌های ۹۱ و ۹۲ کاهشی چشمگیر داشت. درسال ۹۷ به این رکود دامن زده شد و بر اساس اعلام بانک مرکزی، معاملات مسکن در آذر امسال در مقایسه با  آذر سال گذشته، ۶۷ درصد کاهش یافت. این امر نشان‌دهنده عمیق‌ترشدن بی‌سابقه رکود بازار مسکن است.

نایب ‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: از آنجا که شاهد کاهش ۴۰ درصدی ساخت و ساز درچهار،پنج سال گذشته بوده‌ایم، به باور من نمی‎شود توقع داشت که  بازار مسکن دست‌کم در شش ماهه اول سال ۹۸ بتواند از رکود بگذرد بنابراین، پیش‌بینی می‎کنم رکود تورمی تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. وی افزود: اکنون میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نزدیک به ۱۰میلیون تومان است و نقدینگی کم مردم نمی‌تواند در این حوزه خیلی اثرگذار باشد. بنابراین، روند رکود همچنان ادامه دارد و امیدوارم دوباره نرخ ارز افزایش نیابد چرا که رکودی عمیق‌تر را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود.

حسام عقبایی در پاسخ به این پرسش که ‌سیاست‌‌های جدید وزارت راه و شهرسازی و تخصیص ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه به بانک مسکن در بودجه ۹۸، تا چه میزان بر رونق بازار مسکن تاثیر می‎گذارد؟ گفت:« در مورد اختصاص بودجه به بانک مسکن، اختلاف ‌نظر وجود دارد. وزیر راه‌ و شهرسازی چندین‌بار گفته که اعتقادی به ارائه تسهیلات بانکی ندارد و به صراحت باارائه تسهیلات بانکی مخالفت کرده است. هرچند به اعتقاد من نه ‌فقط ارائه تسهیلات بانکی نباید قطع شود، بلکه باید افزایش یابد چرا که توان خرید مردم کاهش  و در مقابل،‌ قیمت مسکن ۱۰۰درصد افزایش یافته است. از این رو، رشد تسهیلات بانکی باید متناسب با رشد قیمت مسکن باشد و منابع مالی بیشتری باید به آن اختصاص یابد.

رکود

نایب ‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک  تصریح کرد: از آنجا که زمین بین ۶۰ تا ۹۰ درصد از قیمت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد، پیشنهاد می‎کنم که وزارت راه‌وشهرسازی، به موضوع  زمین  توجه  و آن‎ را مدیریت کند و با توجه به منابع زمین که در اختیار دارد، پول‌های سرگردانی را که در دست انبوه‌سازان است جذب کرده و زمین‌ را برای ساخت و ساز در اختیار آنها قرار دهد.به گفته  وی ، دولت باید طرح‌هایی کوتاه‌ مدت مثل مسکن استیجاری را در دستور کار قرار دهد زیرا، به دلیل رشد ۱۰۰درصدی قیمت مسکن در سال ۹۷، مستاجران در فصل اجاره سال آینده، با مشکل افزایش نامتعارف اجاره‌بها روبه رو می‌شوند که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

خبرهای مربوط به اوضاع بازار مسکن را در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…